Wanneer u in de toekomst een film kijkt in een bioscoop, dan kunt u verwachten dat iemand terugkijkt. Een nieuw camerasysteem maakt 3D-foto’s van het publiek. Vervolgens onderzoekt computersoftware op welke momenten het aanwezige publiek een reactie vertoont. De filmwereld en adverteerders smachten namelijk om deze informatie.

Filmmakers leren dankzij de feedback van de software de gouden formule kennen van een goede komische film, een gewelddadige actiefilm of een zenuwslopende thriller. Adverteerders kunnen de data gebruiken om te onderzoeken of bepaalde reclamespotjes doordringen bij kijkers. Zo niet, dan weten zij dat ze in de toekomst betere spotjes moeten maken.

WIST U DAT…

…de prehistorische mens ook wel eens naar een bioscoop ging?

Het Britse bedrijf Aralia Systems is nu bezig met het realiseren van dit systeem. Het bedrijf kreeg een beurs van bijna 350.000 dollar van de universiteit van West-Engeland. Het is nog onbekend wanneer het camerasysteem gerealiseerd is.

Wat vindt u van deze techniek? Gaat u in de toekomst minder vaak naar de bioscoop als dit camerasysteem wordt geïntroduceerd?