Nieuwe zonnetelescoop op vulkaaneiland Hawaï

ASTRONOMIE  De Amerikaanse wetenschapsstichting heeft de de bergtop Haleakala op Hawaï uitgekozen als de plek waar ‘s werelds grootste optische zonnetelescoop wordt gebouwd. Het 300 miljoen dollar kostende project helpt wetenschappers zonnevlekken, zonnevlammen en andere fenomenen op de zon nog beter te begrijpen.

Het observatorium krijgt een hoofdspiegel met een diameter van vier meter. Hiermee kan de telescoop zeer scherpe foto’s maken van het oppervlak van de zon. Wetenschappers ontdekken misschien wel nieuwe fenomenen, die voorheen te klein waren om op te merken.

“Dankzij deze telescoop zullen we de ster – die leven op onze planeet toelaat – nog beter begrijpen”, filosofeert Mike Mayberry van de unviversiteit van Hawaii. Mayberry verwacht dat de bouw van de telescoop in het voorjaar van 2010 start. In totaal duurt de bouw zeven jaar.

De telescoop zorgt voor 35 fulltime banen voor lokale inwoners en brengt daarnaast jaarlijks 18 miljoen dollar op voor de Hawaïse economie. Toch is de lokale bevolking niet zo blij met de bouw van de telescoop. Dit is niet zo vreemd, aangezien er al een heleboel telescopen op Hawaï staan (zoals de Keck telescopen en de Subaru telescoop). In de toekomst zetten nog meer landen een telescoop neer. Lokale inwoners noemen het landschapsvervuiling.