Nihil bewijs dat biologisch eten gezonder is

Biologisch en organisch eten is de nieuwe trend. Steeds meer mensen kiezen voor natuurlijk geproduceerd eten, omdat dat gezonder zou zijn. Maar onderzoekers hebben nu de conclusie getrokken dat daar eigenlijk weinig bewijs voor bestaat.

De onderzoekers stellen niet dat organisch voedsel per se ongezond of zelfs minder gezond is. Maar er is ook geen bewijs gevonden voor een overdosis vitamines die u ervan zou krijgen. Wel zitten er in organisch eten veel minder pesticiden, omdat er in de biologische landbouw geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. “Steeds meer mensen vragen naar de voedingswaarde en de gezondheidfactoren van organisch eten, maar er is nooit een een antwoord op te geven,” vertelt Dena Bratava. Ze is onderzoekster en medisch chef aan de Universiteit van Stanford. Na veel vragen besloot ze een onderzoek te starten naar hoe gezond biologisch eten eigenlijk is.

Let op:

Er zijn vandaag al meerdere berichten in de media verschenen over dit onderwerp. Niet altijd even genuanceerd. De onderzoekers gaven zelf ook al aan dat ze enkel geen bewijs hebben kunnen vinden dat het gezonder zou zijn – dat is niet hetzelfde als ‘ongezonder’ of ‘nauwelijks gezonder’

Veel studies
Voor die studie hebben ze duizenden papers en onderzoeken bekeken; het gaat dus niet om nieuw onderzoek. Bovendien, geven de wetenschappers zelf toe, spreken veel studies elkaar tegen. De wetenschappers bekeken de meest relevante studies (237) op het gebied van biologisch eten. Een handvol van die studies (17) keek naar de verschillen tussen mensen op een organisch, of een conventioneel dieet. In de overige studies (223) werd geanalyseerd hoeveel eiwitten, vitaminen, of andere bouwstoffen voorkwamen. Geen van de studies keek overigens naar de lange termijn: de onderzoeken keken naar een periode van tussen de twee dagen en twee jaar.

Geen verschil
“Wat ons uit alle onderzoeken opviel was dat er vrijwel geen verschil te vinden was in gezondheidsvoordelen. Er was eigenlijk maar één stof die in organisch eten veel meer voorkwam: fosfor. Maar omdat er zo weinig mensen zijn met een fosfor-gebrek, is dat verschil eigenlijk te verwaarlozen.” Ook proteïnen en vetten waren amper méér te vinden in bijvoorbeeld melk of andere zuivelproducten.

Pesticiden
Overigens wil het onderzoek van Bretava niet zeggen dat organisch voedsel niet goed voor ons is. Organisch eten bevat vaak veel minder pesticiden, al zeggen de onderzoekers er wel bij dat ook dit niet volledig is vrijgewaard van bestrijdingsmiddellen. “Sterker nog,” zegt Bretava, “ook in conventioneel eten zijn de pesticidenlevels te laag om schadelijk te zijn.”

Wist u dat…

…pesticiden al bijna de bijen hebben uitgeroeid?

‘Verkeerd begrepen’
Bionext, de belangenvereniging van biologische landbouwers, zegt dat het onderzoek snel verkeerd begrepen wordt. “Het is zeker niet aangetoond dat organisch eten ongezonder is dan ‘gewoon’ eten,” zegt woordvoerder Jasper Vink tegen Scientias.nl. “Het is alleen aangetoond dat er nergens bewijs te vinden is dat het gezonder zou zijn. Maar we kunnen wel degelijk zeggen dat het eten van biologisch eten ervoor zorgt, dat je veel minder snel wordt blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen. En die kunnen, zeker bij kinderen, wel degelijk voor gezondheidsrisico’s zorgen.”

"Little evidence of health benefits from organic foods, Stanford study finds" - Stanford.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Marius Iordache (cc via Public-Domain-Images.com).