Nintendo’s nieuwste handheld, de Nintendo 3DS, creëert 3D-beelden zonder dat daarvoor een speciaal 3D-brilletje nodig is. Hoe werkt dat precies? Eigenlijk is het heel simpel: blokkades zorgen ervoor dat uw ogen twee verschillende beelden te zien krijgen.

Tussen het LCD-scherm en het backlight bevinden zich vloeibare kristallen. Deze kristallen kun aangezet en uitgezet worden. Als ze uit staan, dan zijn alle pixels op het LCD-scherm te zien. Er is dan geen 3D-effect zichtbaar. Als de kristallen aan staan, dan vormen ze blokkades. Het linkeroog ziet andere beelden dan het rechteroog. Het gevolg is dat er een 3D-effect ontstaat.

Het bovenste scherm van de Nintendo 3DS heeft een resolutie van 800 bij 240 pixels. Als iemand een spel speelt met het 3D-effect, dan krijgt ieder oog een plaatje te zien van 400 bij 240 pixels.

Momenteel is de grootste gamebeurs ter wereld bezig in de Verenigde Staten: de E3. De Nintendo 3DS is daar in volle glorie te zien. Volgens journalisten werkt het effect zeer goed. Kunnen we deze techniek ook voor grotere televisies verwachten? Nee, op een klein LCD-scherm werkt het beter, omdat de kijkhoek van groot belang is.

Alhoewel, wetenschappers zijn bezig met een techniek om ervoor te zorgen dat de 3D-bril overbodig wordt. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voor de 3D-brillen helemaal verdwijnen.

Zo werkt het 3D-effect van de Nintendo 3DS.