Nooit meer verdwalen in de supermarkt dankzij nieuwe technologie

Nooit meer verdwalen in de supermarkt. Dat droomscenario wordt werkelijkheid nu wetenschappers een manier gevonden hebben om met uw smartphone offline, met behulp van het magnetisch veld in een gebouw, te navigeren.

Tegenwoordig hoeven we ons buitenshuis niet meer af te vragen waar we zijn. GPS kan het ons altijd vertellen. Maar binnen in bijvoorbeeld een supermarkt is dat een heel ander verhaal. Daar kan GPS u niet van de broodafdeling naar de schappen met schoonmaakmiddelen helpen. En aangezien de internetverbinding in zulke gebouwen vaak ook slecht is, bent u op uzelf of op het supermarktpersoneel aangewezen.

Magnetisch veld
Tenminste: nu nog wel. Want als het aan wetenschappers ligt, komt daar snel verandering in. Zij bedachten een heel handige manier om met uw smartphone, zonder dat daar internet voor nodig is, binnenshuis te navigeren. Ze maken daarvoor gebruik van het magnetisch veld van de aarde.

…we nog altijd niet precies weten hoe vogels het magnetisch veld detecteren? Maar er wordt aan gewerkt!

Verstoring
Helemaal nieuw is dat natuurlijk niet. Diverse dieren – waaronder vogels – gebruiken het magnetisch veld van de aarde al vele duizenden jaren om hun weg te vinden. Maar dat het magnetisch veld ons juist binnenshuis van dienst kan zijn, is toch wel verrassend. Wetenschappers ontdekten dat de massa’s staal die in gebouwen zitten, het magnetisch veld van de aarde verdraaien. Elke punt in zo’n gebouw heeft dan ook een uniek patroon. “Elk gebouw, elke vloer en gang creëert een onderscheidende verstoring van het magnetische veld,” legt onderzoeker Janne Haverinen uit. “En dat kan gemeten worden om uw locatie vast te stellen en een kaart te genereren.”

Kompas
En daar is niet zo heel veel voor nodig. “Toen de eerste iPhone en Android-telefoons met ingebouwd kompas op de markt kwamen, realiseerden we ons dat we een innovatieve oplossing voor binnenshuis navigeren konden ontwikkelen. Tot op heden was het nodig om een wifi-netwerk te installeren of andere bakens in gebouwen te plaatsen om de locatie te bepalen. Met onze software kunnen mobiele applicaties een gebruiker van een mobiele telefoon lokaliseren door gebruik te maken van een natuurlijke infrastructuur: het magnetisch veld van de aarde.” Aan de hand van dat magnetische veld kan een telefoon uw positie binnen 0,1 tot 2 meter nauwkeurig vaststellen.

Inmiddels hebben de onderzoekers een eigen bedrijfje opgericht om de benodigde software op de markt te gaan brengen.

"Earth’s Magnetic Field Adapts the Role of GPS Satellites inside Buildings" - Indooratlas.com