De tunnel wordt zo’n 1,7 kilometer lang en stelt schepen in staat om de gevaarlijke Stadhavet-zee te mijden.

De tunnel gaat dwars door gebergte heen en vereist de verplaatsing van zo’n drie miljoen kubieke meter gesteente. Met de bouw ervan – die al in 2019 van start kan gaan – is een slordige 2,7 miljard Noorse kronen (zo’n 294 miljoen euro) gemoeid.

De tunnel biedt schepen een nieuwe (met groen aangeduide) route. Deze route is een stuk veiliger, omdat deze een gevaarlijk gebied voor de kust van Noorwegen mijdt. Afbeelding: NCA.

Maar dan heb je ook wat: een 1,7 kilometer lange tunnel die zo’n 37 meter hoog en 26,5 meter breed wordt. En dankzij die tunnel kunnen boten de gevaarlijkste wateren voor de kust van Noorwegen – de Stadhavet-zee – vermijden.

De ingang van de tunnel. Afbeelding: NCA.

Boven de tunnel wordt een weg aangelegd. Vanaf deze weg kan het publiek toekijken hoe schepen de tunnel binnengaan. Afbeelding: NCA.

Als het allemaal voorspoedig gaat, kan de bouw van de tunnel al in 2019 beginnen. De tunnel zou dan zo’n vier jaar later – ergens begin 2023 – open kunnen gaan.

Een simulatie laat zien hoe het is om met een grote boot door de tunnel te varen. Afbeelding: NCA.

Schepen die tot zo’n 21,5 meter breed zijn, kunnen dan van de tunnel gebruik gaan maken. Omdat de schepen enige afstand moeten houden (minimaal 400 meter) kunnen er tot vijf schepen per uur door de tunnel varen.

Een boot in de tunnel. Afbeelding: NCA.