Het Nuon Solar Team viert de overwinning in Adelaide.

Het Nuon Solar Team viert de overwinning in Adelaide.

Het Nuon Solar Team is er als eerste in geslaagd om ruim 3000 kilometer af te leggen in een zelfgebouwde zonnewagen. De Nuna8 had 37 uur en 56 minuten nodig om van de noordkust van Australië naar het zuidelijke Adelaide te rijden.

De World Solar Challenge wordt iedere twee jaar gehouden. In verschillende klassementen nemen studenten van over de hele wereld het in hun zelfgebouwde – op zonne-energie rijdende – auto’s tegen elkaar op. In krap een week tijd leggen ze in hun auto’s een slordige 3000 kilometers af. Het team dat tijdens die reis het efficiëntst met de energie weet om te gaan, wint. Dat klinkt heel simpel, maar dat is het zeker niet. Want efficiënt omgaan met energie is niet alleen afhankelijk van de bouw van de auto, maar ook van de omstandigheden. Zo moet bijvoorbeeld de ideale snelheid voortdurend opnieuw berekend worden op basis van de hoeveelheid zonlicht (oftewel energie) die voorhanden is en de energie die nog in de accu’s opgeslagen zit.

Nuon Solar Team
Het is geen grote verrassing dat het Nuon Solar Team wint. In 2013 finishten de Delftenaren ook als eerste. In totaal hebben zij het kampioenschap zes keer gewonnen. Dit jaar is de winst te danken aan de fenomenale Nuna8: een schitterende vierwielige zonneracer waar dag en nacht aan gewerkt is. Doordat er schuim en koolstofweefsel is gebruikt om de auto te bouwen, weegt de Nunu8 slechts 160 kilo. De accu heeft een gewicht van twintig kilo. Dat is meer dan twintig keer lichter dan de accu van een Tesla. Toch kan Nuna8 op één lading net zo ver rijden als een Tesla, namelijk van Amsterdam naar Prijs.

Het Delftse team reageert – natuurlijk – heel erg blij. “Ja, we hebben het weer gedaan. De titel wereldkampioen zonnerijden blijft in Delft.”

Het Solar Team Twente wint voor het eerst de zilveren medaille. Over twee jaar goud?

Het Solar Team Twente wint voor het eerst de zilveren medaille. Over twee jaar goud?

Solar Team Twente
Het Solar Team Twente eindigde op de tweede plek met de Red One-zonneauto. “Wat zijn we trots”, meldt het Solar Team Twente op Facebook. “De race was nog nooit zo spannend, we kwamen slechts 3,5 minuut na de winnaars uit Delft binnen.”

De Twentenaren maken al jaren sprongetjes in het klassement en hebben met de Red One-wagen de grootste stap vooruit gemaakt. Deze zonneauto weegt slechts 149 kilo en heeft net zoveel luchtweerstand als de zijspiegel van een Ford Transit. De nieuwe auto heeft 5% meer energieinkomsten dan voorganger (The Red Engine) en bestaat uit hightech-materialen. Het Twentse team eindigde op de achtste plek in 2009, in 2011 werd het team vijfde, in 2013 derde en dit jaar tweede. Als deze lijn wordt doorgezet, dan is het Twentse team een kanshebber voor de titel in 2017.

Natuurlijk zijn de Twentenaren enorm blij met het behalen van de tweede plek. Dat wordt gevierd!

Natuurlijk zijn de Twentenaren enorm blij met het behalen van de tweede plek. Dat wordt gevierd!

En de auto van TU Eindhoven?
Solar Team Eindhoven is nog niet gefinisht en staat momenteel tweede in het tussenklassement van de Cruiser-klasse, oftewel de categorie gezinsauto’s. De Eindhovenaren hebben een gezinsauto gemaakt die rijdt op zonne-energie: de Stella Lux. Hoewel deze zonneauto niet zo snel is als de Nuna8 of de Red One, is de Stella Lux wel veel praktischer. Er kunnen namelijk vier passagiers mee. Met de keuze om de vierpersoons auto op zonne-energie te verbeteren, willen we wederom winnen én bewijzen dat deze energie-positieve gezinsauto een realistisch toekomstscenario is”, zegt teammanager Tom Selten van Solar Team Eindhoven.