Octopus zoent partner en laat prooi schrikken

octopus

Wetenschappers hebben het gedrag van een gestreepte octopus voor de kust van Nicaragua en Panama in kaart gebracht. Deze sociale octopus gedraagt zich anders dan veel soortgenoten.

De gestreepte octopus leeft in groepen met tot wel veertig leden. Dit is opvallend, want de meeste octopussen zijn einzelgangers, die alleen tijdens het paren elkaar opzoeken. Tijdens het paren is het uitkijken, want octopussen zijn kannibalen en kunnen dus plotseling opgegeten worden door hun wederhelft. De gestreepte octopus niet. Deze octopus is een romanticus, die tijdens de voortplanting zoent. Partners delen een maaltijd (Lady en de Vagebond-stijl) en blijven na het paren nog een paar dagen in elkaars gezelschap.

Maar dat niet alleen, de nieuwe inktvis valt ook op een bijzondere manier aan. Hij besluipt zijn prooi van achteren en tikt vervolgens op de schouder van het arme dier. De prooi belandt van schrik in zijn armen. Dit is goed te zien in de video hieronder.

De nieuwe octopus heeft nog geen wetenschappelijke naam en is ook nog niet officieel beschreven. Er zijn slechts 24 levende dieren gevonden in de ondiepe, troebele wateren voor de kust van Nicaragua en Panama. De weekdieren bevinden zich in de uitmondingen van rivieren en schuilen in holtes van stenen of schelpen. De vrouwtjes worden maximaal zeven centimeter groot, terwijl mannetjes nog niet eens de vijf centimeter aantikken.

De wetenschappers beweren dat er nog veel meer octopussen zijn, die nooit eerder zijn bestudeerd. Er zijn momenteel iets meer dan 300 soorten bekend, maar het daadwerkelijke aantal is veel hoger.

Naar aanleiding van het onderzoek is een paper geschreven, dat gepubliceerd is op de website van PLOS ONE.