Olieramp in de Golf kost zeker 6700 dieren het leven

De Amerikaanse overheid heeft een rapport gepubliceerd waarin te lezen valt hoeveel dieren door de olieramp in de Golf van Mexico het loodje hebben gelegd. De cijfers zijn gebaseerd op officiële vondsten. In vijf staten vonden ambtenaren in totaal 6104 dode vogels, 609 dode zeeschildpadden en 100 dode zoogdieren, waaronder dolfijnen.

In het rapport staat dat de cijfers nog niet helemaal zeker zijn: alle dode dieren moeten nog een autopsie ondergaan om te achterhalen of zij werkelijk door toedoen van de olie om het leven zijn gekomen. Daarbij moet worden opgemerkt dat alleen gevonden dieren geteld kunnen worden: het is niet ondenkbaar dat veel dode dieren naar de zeebodem zijn gezakt en dus nooit worden geteld.

…het plan om jonge schildpadjes van de olie te redden heeft gewerkt?

De experts telden dode dieren in Alabama, Florida, Louisiana, Mississippi en Texas. Ook de dieren die zichtbaar met olie zijn besmeurd, werden allemaal geteld. Het gaat om 465 zeeschildpadden, 2079 vogels en twee zoogdieren.

De Amerikaanse overheid heeft de afgelopen tijd regelmatig rapporten uitgebracht over de olieramp in de Golf van Mexico. Dit is ongetwijfeld niet de laatste: wetenschappers vermoedden dat de effecten van de olieramp pas jaren na dato echt duidelijk worden.