Olievlek bedreigt meer dan 600 diersoorten

De steeds verder uitdijende olievlek in de Golf van Mexico bedreigt meer dan 600 diersoorten. Dat concluderen bezorgde experts vandaag. Het gaat om 445 soorten vis, 134 vogelsoorten, 45 soorten zoogdieren en 32 soorten reptielen en amfibieën.

Een aantal van deze bedreigde soorten levert grote zorgen op. Zo is er ongerustheid over het lot van de bruine pelikaan. De vogel legt haar eieren op de eilandjes voor de kust en nuttigt daar ook vis. Die vis kan wel eens met olie doordrenkt zijn en ervoor zorgen dat vele pelikanen het loodje leggen. Datzelfde lot lijkt de dwergplevier, de koningsstern en de oeverloper te zijn beschoren.

Oester
Onder de vissen wordt gevreesd voor de blauwvintonijn, de rode snapper, de tarpoen en de zwarte koningsvis. Tevens hebben de krabben, garnalen en oesters het lastig.

Wasbeer
Gevaar dreigt ook voor zoogdieren zoals de tuimelaar, lamantijnen en diverse soorten walvissen. Maar ook het gebied van dieren op het land dreigt vervuild te raken. En dat levert gevaren op voor de coyote, wasbeer en vos.

Zeeslang
Wat betreft de amfibieën en reptielen zijn er zorgen over de Kemps schildpad. Dit dier wordt al bedreigd en kan nu door de olievlek niet naar het paringsgebied afreizen. Ook krokodillen, kikkers en zeeslangen hebben het moeilijk.

Eigenaar van de gesprongen olieleiding, BP, heeft aangegeven een kap over het lek te willen plaatsen. Deze kap moet de olie opvangen en via een buis naar boven leiden. Daar wordt de olie in een schip opgevangen. Vanochtend werd bekend dat de plaatsing van de kap waarschijnlijk morgen plaatsvindt. Het dichten van het lek kost daarna nog zeker enkele dagen tijd.