Een nieuw onbemand vliegtuig, de Demon, heeft geen welvingskleppen. Dit is apart, want welvingskleppen zijn nodig om de draagkracht van een vliegtuig te vergroten of te verkleinen. De gestroomlijnde Demon heeft vanaf de bovenkant iets weg van een diamant. De eerste testvlucht vond plaats in september en verliep perfect.

“Een vliegtuig laten vliegen en manoeuvreren zonder gebruikelijke welvingskleppen is iets om trots op te zijn”, zegt professor John Fielding van de Carnfield universiteit in het Verenigd Koninkrijk. Normale vliegtuigen gebruiken welvingskleppen om de oppervlakte van een vleugel of het vleugelprofiel te veranderen. Door het uitschuiven van de kleppen kan een vliegtuig op een lagere snelheid vliegen zonder dat het overtrekt. Handig bij het opstijgen en landen!

In plaats van welvingskleppen gebruikt de Demon luchtuitbarstingen om één bepaalde richting uit te gaan. Het grote voordeel hiervan is dat de Demon minder beweeglijke onderdelen heeft dan een normaal vliegtuig. Hierdoor is het goedkoper om dit vliegtuig te onderhouden en is de kans kleiner dat er iets kapot gaat.

WIST U DAT…

Stealthtechnologie
Vliegtuigen zonder welvingskleppen zijn moeilijker zichtbaar op radarbeelden, omdat welvingskleppen beweeglijke onderdelen zijn. Dit maakt de Demon interessant als stealthvliegtuig.

Toekomst
De Demon gaat overigens niet in productie. Wel wordt de techniek gebruikt voor toekomstige vliegtuigen.