Wetenschappers hebben ontdekt dat ze aan uw mails kunnen zien hoe uw sociale leven eruitziet. En dat zonder de mails te lezen.

Er zijn twee manieren om – zonder mails te lezen – een sociale kring in kaart te brengen. Zo kunnen de onderzoekers kijken naar het aantal mails dat persoon y van persoon x krijgt en daaruit afleiden hoe belangrijk ze voor elkaar zijn. Een andere manier is kijken hoe vaak een mail van persoon y door persoon x beantwoord wordt.

Onderzoek
De onderzoekers besloten uit te zoeken welke van deze twee methodes het beste werkte. Ze vroegen werknemers van een groot bedrijf om een lijst te maken en hun mailcontacten onder te verdelen in ‘vrienden’, ‘collega’s en ‘kennissen’. Vervolgens scanden de onderzoekers de mails om te kijken of ze de mailcontacten zonder mails te lezen in diezelfde categorieën konden indelen.

Tijd
En het werkte. Beide methodes werkten zelfs ongeveer even goed. Maar de wetenschappers waren nog niet tevreden. Ze vroegen zich af of er misschien een nog betere manier was om sociale kringen in kaart te brengen. Wat als ze nu eens zouden kijken naar de tijd die persoon y nodig heeft om persoon x te antwoorden? Het bleek een schot in de roos. De tijd bleek een nog betere indicatie te geven van relaties. Zo hoefden vrienden het minst lang op een reactie te wachten. Kennissen moesten het langst wachten en collega’s zaten tussen de reactietijd van kennissen en vrienden in.

Adverteren
Allemaal heel interessant, natuurlijk. Maar waarvoor kunnen die resultaten nu gebruikt worden? De onderzoekers hebben aangetoond dat het mogelijk is om door even in de in- en outbox te kijken te achterhalen hoe uw sociale kring er precies uitziet. En dat biedt mogelijkheden voor bedrijven. Zij kunnen hun advertenties dan namelijk afstemmen op groepen vrienden. En dat kan wel eens meer vruchten afwerpen, omdat mensen zich zo enorm door vrienden laten beïnvloeden.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad PLoS ONE.