Mensen die hun gebed niet in de kerk, maar online bij God neerleggen, bidden veel vaker voor zichzelf.

Dat blijkt uit een opvallend onderzoek van de universiteit van Warwick. De onderzoekers bestudeerden gebeden in de Engelse kerk. Sinds enige tijd heeft de kerk de ‘Say one for me’-website in de lucht. Via deze site kunnen mensen een gebed indienen. Tegelijkertijd is het ook nog steeds mogelijk om een geschreven gebed in de kerk achter te laten.

Onderzoek
De onderzoekers vergeleken de gebeden die mensen online en offline achterlieten. Ze ontdekten dat 34 procent van de gebeden die online werden ingediend over eigen problemen gingen. Bijvoorbeeld zorgen over werk of relaties of een ethisch probleem. Gebeden die in de kerk werden achtergelaten, gingen slechts in 3 tot 4 procent van de gevallen over eigen zorgen. 75 procent van de gebeden in de kerk was voor familieleden of vrienden. Online was dat slechts 57 procent.

WIST U DAT…

…boeken met gebeden verraden dat ook de Middeleeuwer graag voor zichzelf bad?

Eigen hachje
En dat is opvallend. Zeker omdat de site Say one for me (tegenwoordig heet deze: Pray one for me) bedoeld is om voor anderen te bidden. “Er worden nog steeds wel gebeden voor mensen die de schrijvers kennen, ingediend,” benadrukt onderzoeker Tania ap Sion. “Maar het aantal mensen dat voor de eigen situatie bidt, is wel enorm toegenomen.”

Toegankelijker
Het is niet helemaal duidelijk hoe dat komt. Mogelijk is de internetsite wanneer mensen het moeilijk hebben gemakkelijker toegankelijk dan de kerk. De site is tenslotte – in tegenstelling tot de kerk – altijd ‘open’. Ook is het iets anoniemer en biedt de site mensen meer tijd en gelegenheid voor zelfreflectie. “Dat kan verklaren waarom zoveel mensen online in staat waren om na te denken over complexe situaties die te maken hebben met werk en relaties.”

In ieder geval blijkt uit het onderzoek dat er nog wel behoefte is aan gebed. “Alle diepe behoeftes van het leven kwamen op de website aan bod,” stelt onderzoeker Owen Edwards. “Veel mensen voelen klaarblijkelijk de behoefte om te bidden.” Het volledige onderzoek is verschenen in het blad Journal of Beliefs and Values.