sushi

Wetenschappers geven ons een nieuwe reden om vooral niet te veel waarde te hechten aan al die online restaurantrecensies. Bij het schrijven ervan laten we ons namelijk – onbewust – enorm leiden door het weer buiten. Wanneer het slecht weer is wanneer we de recensie schrijven, zijn we een stuk negatiever over ons restaurantbezoek.

Dat hebben onderzoekers ontdekt nadat ze 1,1 miljoen online recensies beoordeelden. De recensies gingen over 840.000 restaurants in meer dan 32.000 Amerikaanse steden. Ze ontdekten al snel dat er een verband was tussen die recensies en het weer. Zo waren mensen aanzienlijk negatiever over restaurants wanneer ze hun recensie schreven terwijl het regende, sneeuwde, extreem heet of extreem koud was.

WIST U DAT…

…het weer zelfs invloed heeft op wie u belt en hoe lang u belt?

“Mensen beschrijven zichzelf graag als ‘foodies’, maar als puntje bij paaltje komt zijn we meer weermensen, of we het ons nu realiseren of niet,” concludeert onderzoeker Saeideh Bakhshi. Ergens is dat niet heel verrassend. “De wetenschap heeft aangetoond dat het weer invloed heeft op onze stemming, dus een mooie dag kan leiden tot een mooie recensie. Een regenachtige dag kan resulteren in een vreselijke recensie.”

De onderzoekers kunnen op basis van hun studie nog een aantal conclusies trekken. Zo blijken de meeste recensies in de zomer te worden geschreven en werden restaurants in juli en augustus het slechtst beoordeeld. In november waren mensen het meest lovend over restaurants. Ook bleken restaurants op meer recensies te kunnen rekenen in gebieden waarin meer dan vijftig procent van de bevolking hoogopgeleid is. Ook bleek er een verband te zijn tussen de bevolkingsdichtheid en verwachtingen van restaurantbezoekers. In grote, drukke steden vonden mensen het niet zo vervelend om langer op hun voedsel te moeten wachten. In kleine steden werden restaurants vaker afgerekend op een trage service. “Onze resultaten kunnen consumenten helpen om online recensies en beoordelingen beter te begrijpen,” denkt onderzoeker Eric Gilbert.