Onmogelijke tekeningen worden werkelijkheid

Kunstenaar M.C. Escher is beroemd geworden door tekeningen met ruimtes die in 3D onmogelijk kunnen bestaan. Maar waren die ruimtes wel zo onmogelijk? Onderzoeker Kokichi Sugihara zette een aantal onmogelijke tekeningen met behulp van een computer om tot werkelijkheid. Deze beelden lijken de regels van de geometrie te breken, maar ons brein houdt ons voor de gek.

In de video’s hieronder ziet u hoe Sugihara trucjes vertoont die eigenlijk niet lijken te kunnen. De objecten bewegen op manieren die vanuit de geometrie onmogelijk zijn. Maar wanneer de modellen worden omgedraaid, blijkt dat de objecten niet zijn wat deze lijken.

Aanname
Dat komt doordat wij voortdurend aannames ontwikkelen over perspectief en diepte. Zonder die aannames zouden we niet functioneren in deze 3D-wereld. Maar in dit geval zijn die aannames fout.

Computer
Sugihara gebruikte computersoftware om de schijnbaar onmogelijke tekeningen te analyseren en om te zetten in vormen die vanuit het ene perspectief op de tekening lijken, maar vanuit het andere perspectief juist weer helemaal niet.

En dat levert leuke filmpjes op waarin we eigenlijk onszelf voor de gek houden. Het eerste filmpje is van Newscientist.com en gaat daarom vergezeld door een reclame. Toch is het de moeite waard om even geduld te hebben en te zien hoe Sugihara de modellen voor de ultieme optische illusie vorm gaf.


Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd