Mensen die veel tijd online doorbrengen, hebben er vrijwel allemaal één: een avatar, oftewel een virtuele afbeelding waarmee ze zich in de online wereld vertegenwoordigd weten. Maar dit plaatje is meer dan een afgevaardigde. Uit een interessant onderzoek blijkt dat onze avatars in staat zijn om ons gedrag te beïnvloeden. Ze kunnen zelfs onze politieke voorkeur bepalen.

De wetenschappers verzamelden een aantal studenten en onderwierpen ze aan een aantal experimenten. In één test kreeg de helft van de studenten een avatar met een gezicht dat twintig jaar ouder was gemaakt. Uit de studie bleek dat de studenten met een ‘oudere’ avatar veel meer geld opzij zetten dan de studenten met een jong virtueel alter ego.

Sporten
In een tweede experiment moesten studenten bewegen om hun avatar in beweging te houden. Terwijl de avatar bewoog, viel deze af, maar zodra het virtuele alter ego stilstond, kwam deze flink aan. De test moedigde de studenten aan om in de 24 uur die volgde zelf ook meer te sporten. De wetenschappers denken wel te weten hoe dat komt. “Jezelf in de derde persoon zien en dan zien hoe iemand aankomt en afvalt, afhankelijk van jouw bewegingen, dat is de kracht,” meent onderzoeker Jeremy Bailenson.

WIST U DAT…

…een virtueel rokje van mannen meisjes kan maken?

Gelijkenis
Uit de studie blijkt ook dat hoe meer een avatar op proefpersonen lijkt, hoe sterker deze het gedrag van mensen stuurt. En dat kan heel ver gaan, zo blijkt uit een experiment dat Bailenson jaren eerder uitvoerde. Hij wilde weten of een avatar zelfs invloed kan hebben op de verkiezingsuitslagen. Het antwoord is: ja!

De wetenschappers namen een afbeelding van de twee verkiezingskandidaten en verwerkten het gezicht van de kandidaten heel subtiel in de gezichten van de avatars van studenten. Ze ontdekten dat mensen eerder voor de verkiezingskandidaat stemden die ook in hun avatar verborgen had gezeten. “Mensen houden van dingen die op hen lijken: of het nu verbaal, non-verbaal of qua uiterlijk is.”