Onze Melkweg heeft een nieuwe buurman

kks3

Wetenschappers hebben in de ‘wijk’ waar onze Melkweg deel van uitmaakt – de Lokale Groep – een nieuwe buurman ontdekt. Het gaat om een klein, geïsoleerd dwergsterrenstelsel op ongeveer zeven miljoen lichtjaar afstand.

De Melkweg maakt deel uit van een cluster van meer dan vijftig sterrenstelsels. Dat cluster noemen we de Lokale Groep. Naast de Melkweg vinden we er bijvoorbeeld ook het Andromedastelsel. Wetenschappers hebben nu in dit cluster een nieuw sterrenstelsel ontdekt: Kks3.

Hubble
De onderzoekers ontdekten het sterrenstelsel met behulp van ruimtetelescoop Hubble. Het sterrenstelsel bevindt zich op ongeveer zeven miljoen lichtjaar afstand, in de richting van het sterrenbeeld Kleine Waterslang (te zien aan de zuiderhemel).

Supercluster

De lokale groep maakt weer deel uit van een recent ontdekt supercluster. Lees er hier alles over.

Kks3
Kks3 is een bolvormig dwergsterrenstelsel. De massa van de sterren in dit sterrenstelsel is gelijk aan ongeveer éénduizendste van de massa van de sterren in onze Melkweg. Nieuwe sterren komen er in Kks3 niet meer bij: het sterrenstelsel mist de benodigdheden – stof en gas – daarvoor. Meestal bevindt een sterrenstelsel zoals Kks3 zich in de buurt van een veel groter sterrenstelsel dat het van dit stof en gas ontdaan heeft. Kks3 ligt echter zeer geïsoleerd. Het suggereert dat sterrenstelsels zoals Kks3 op een andere manier zijn ontstaan. Mogelijk zijn er al in een vroeg stadium heel veel sterren in Kks3 ontstaan, waardoor het gas en stof in korte tijd werd opgebruikt.

Tot op heden is er in de Lokale Groep nog maar één geïsoleerd bolvormig dwergsterrenstelsel ontdekt: KKR 25. Dergelijke dwergsterrenstelsels zijn namelijk niet zo gemakkelijk te detecteren. Onderzoekers sluiten dan ook niet uit dat in de toekomst nog veel meer van dit soort sterrenstelsels ontdekt worden. “Het vinden van objecten zoals Kks3 is lastig, zelfs met observatoria zoals ruimtetelescoop Hubble,” vertelt onderzoeker Dimitry Makarov. “Maar met doorzettingsvermogen bouwen we langzaam maar zeker een kaart van onze lokale omgeving en die blijkt veel minder leeg te zijn dan gedacht. Het kan zijn dat er een enorm aantal bolvormige dwergsterrenstelsels te vinden is, iets wat grote gevolgen zou hebben voor onze ideeën over de evolutie van de kosmos.

"The Milky Way’s new neighbour" - Ras.org.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door D. Makarov.