Onzichtbaarheidsmantel werkt nu ook overdag

Onderzoekers zijn erin geslaagd een onzichtbaarheidsmantel te ontwikkelen die in alle golflengtes van zichtbaar licht werkt.

De onzichtbaarheidsmantel is niets nieuws. Wetenschappers werken er al jaren aan en er zijn zelfs al successen mee geboekt. Het werkt relatief eenvoudig: de mantel buigt licht af, waardoor het niet op een voorwerp erachter valt. Het resultaat: het hele voorwerp wordt onzichtbaar.

Golflengte
De successen die hiermee zijn geboekt, waren echter altijd beperkt. Onderzoekers konden met een mantel alleen infraroodlicht of microgolven afbuigen.

…er ook gewerkt wordt aan een ‘mantel’ die ervoor zorgt dat u niet te horen bent?

Gaatjes
Maar nieuw onderzoek heeft nu een mantel opgeleverd die in alle varianten zichtbaar licht werkt. De onderzoekers bouwden hun ‘mantel’ op met behulp van een dunne laag siliciumnitride met hele kleine gaatjes erin en poreus glas. De mantel veranderde de manier waarop licht werd gebroken. Wanneer de mantel voor een muur met een bobbel erin werd gehouden, kon de mantel het doen lijken alsof die bobbel er helemaal niet was.

De ontwikkeling van een onzichtbaarheidsmantel is niet alleen nuttig voor militaire doeleinden. Wetenschappers kunnen door de mantel ook meer te weten komen over hoe ze licht kunnen sturen. Dat kan op lange termijn weer leiden tot bijvoorbeeld efficiëntere zonnepanelen.

"Optical cloaks hide objects in broad daylight" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel laat een ander experiment met onzichtbaarheid zien. Het gaat niet om de mantel waar de onderzoekers uit deze studie aan werken. Foto: Michiel (cc via Flickr.com).