Ook grondwater warmt op door klimaatverandering

thermometer

De opwarming van de aarde reikt verder dan gedacht. Wetenschappers tonen aan dat ook het grondwater opwarmt. Onduidelijk is nog welke positieve of negatieve gevolgen de opwarming van het grondwater heeft.

Onderzoekers trekken die conclusie op basis van gegevens die betrekking hebben op het grondwater in Keulen en Karlsruhe. Die gegevens zijn over een periode van veertig jaar verzameld door medewerkers van waterleidingbedrijven en hebben betrekking op grondwater dat vrijwel niet door mensen is beïnvloed.

De resultaten
Uit die gegevens blijkt overduidelijk dat het grondwater opwarmt. Maar dat niet alleen. De verschillende stadia van opwarming die we in de atmosfeer zien, zien we ook terugkomen wanneer we naar het grondwater kijken. “Het grondwater reflecteert de opwarming van de aarde,” vertelt onderzoeker Peter Bayer. Wel merken de onderzoekers op dat het grondwater in vergelijking met de atmosfeer ietsje trager opwarmt en ook ietsje minder heftig op de opwarming van de aarde reageert. De gegevens laten bovendien zien dat het grondwater tot een diepte van zo’n zestig meter de laatste veertig jaar duidelijk is opgewarmd. De opwarming van het water komt overeen met de opwarming van het lokale en regionale klimaat, dat weer de wereldwijde opwarming weerspiegelt.

Nieuw onderzoek
De afgelopen vijftig jaar is de atmosfeer van de aarde gemiddeld elk decennium 0,13 graden Celsius opgewarmd. Dat het grondwater ook niet aan die opwarming kan ontsnappen, suggereerden onderzoekers zo’n drie jaar geleden voor het eerst. Zij bogen zich tijdens dat onderzoek echter over kunstmatig grondwater. Hierbij wordt rivierwater tot grondwater gemaakt, maar het temperatuurprofiel van dat grondwater komt daardoor overeen met dat van rivierwater. Dit nieuwe onderzoek is de eerste studie die zich richt op grondwater dat nauwelijks door mensen is aangeraakt. Volgens de onderzoekers is het aannemelijk dat ook natuurlijk grondwater door toedoen van de opwarming van de aarde opwarmt.

Welke gevolgen de opwarming van het grondwater heeft, is nog onduidelijk. Zo kan het zijn dat het warmere water ervoor zorgt dat bepaalde ziekteverwekkende bacteriën beter gedijen. Maar misschien kunnen we ook wel een slaatje slaan uit de opwarming van het grondwater. Zo zouden we de extra warmte ook als een bron van energie kunnen gebruiken.