Ook vrouwelijke chimpansee speelt liever met poppen

Vrouwelijke chimpansees behandelen stokken en kleine boomstammen als poppen. Ze knuffelen ze, doen er spelletjes mee en stoppen de stukken hout zelfs in ‘bed’. Dat blijkt uit onderzoek. Mannelijke chimpansees talen niet naar de ‘poppen’ en dat bewijst volgens de wetenschappers dat de speelmethoden van jongens en meisjes ook in het wild verschillen.

“Onze gegevens komen overeen met andere studies naar mensen en primaten,” merkt onderzoeker Sonya Kahlenberg op. “Het suggereert dat iets natuurlijks ervoor zorgt dat jongens en meisjes anders op dezelfde objecten reageren.”

Gereedschap
De onderzoekers bestudeerden chimpansees in een nationaal park in Oeganda. Ze ontdekten dat zowel jongens als meisjes stokken gebruiken. Als wapen bijvoorbeeld. Of als gereedschap om honing te verkrijgen. Maar ook om mee te spelen.

Vliegtuigje
De jongens gebruikten de stokken – ongeacht hun leeftijd – vaker als wapens. De vrouwtjes waren meer geneigd om de stokken te knuffelen en als poppen te behandelen. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Zo was er één acht jaar oud mannetje dat een stam als vliegtuig gebruikte. “Hij lag op zijn rug en hield de stam op de palmen van zijn voeten en handen boven zich,” vertelt onderzoeker Richard Wrangham. Vervolgens bewoog hij de stam heen en weer. (…) Later maakte dit mannetje een klein nest en stopte de stam erin alvorens hij terugging naar zijn eigen nest.”

…chimpansees ook idolen hebben?

Boek
Over het algemeen waren de verschillen tussen het gedrag van de jongens en meiden echter overduidelijk. Dat bleek ook wel toen de onderzoekers een andere groep apen allerlei speelgoed aanboden. De apen kregen auto’s, ballen, kookpotten en poppen. De vrouwtjes gingen voor de laatste twee speeltjes, terwijl de jongens de auto’s en ballen meenamen. Toen de apen in een tweede experiment boeken aangeboden kregen, trad dat verschil niet op.

Het onderzoek suggereert dat de voorkeur die kinderen voor bepaald speelgoed hebben, aangeboren is. Blijkbaar ligt een biologisch mechanisme aan het gedrag ten grondslag.

"Female chimps play with stick dolls" - News.discovery.com