Op tijd naar bed maakt slim

Kinderen die regelmatige slaappatronen hebben en zich dus aan de bedtijd houden, doen het beter op school. Ze beheersen hun talen, lezen en wiskunde aanzienlijk beter dan kinderen die op onregelmatige tijden naar bed gaan. Dat blijkt uit onderzoek.

En dat is nog niet alles. Des te vroeger kinderen naar bed gaan, des te beter zij het op school doen. De onderzoekers baseren hun conclusies op een studie onder 8000 kinderen van vier jaar oud. Het kroost dat minder dan de aangeraden elf uur per nacht sliep, liep over het algemeen achter op school.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een groot deel van de kinderen te weinig slaap krijgt. Toch hoeft het volgens de wetenschappers niet lastig te zijn om het kroost op tijd op bed te krijgen. Het is vooral een kwestie van routine krijgen. “Het is belangrijk om ouders zover te krijgen dat ze hun kinderen geroutineerd op bed leggen,” meent onderzoeker Erika Gaylor. “Want dat kan invloed hebben op de latere literatuur- en taalvaardigheden.”

De kinderen die strikt op tijd naar bed gingen, scoorden in het onderzoek beter op het gebied van taal, wiskunde en literatuur. Kinderen die op tijd naar bed gingen, scoorden bovendien voor hun gehele ontwikkeling beter.