Vind je het ook moeilijk om met de menukaart in je handen voor het gezondere toetje te kiezen? Het ligt niet aan jou. Nieuw onderzoek toont aan dat je keuze minder te maken heeft met wat je wilt en meer met de opmaak van het menu.

Die conclusie trekken onderzoekers van het Cornell University Food and Brand Lab nadat ze 217 menu’s en de keuzes die mensen tijdens 300 diners maakten, bestudeerden. Uit het onderzoek blijkt dat de keuzes die mensen maken voornamelijk afhankelijk zijn van twee dingen: wat ze op het menu zien en hoe ze denken dat de gerechten smaken.

De opmaak
Zo bleek de kans dat iemand een bepaald gerecht koos groter te zijn wanneer het de aandacht trok. Bijvoorbeeld doordat het vetgedrukt stond, een gekleurd lettertype had of uitgelicht werd in een tekstkader. “In de meeste gevallen zijn dit de minst gezonde items op het menu,” vertelt onderzoeker Brian Wansink.

Beschrijving
Wat daarnaast heel belangrijk bleek, was de beschrijving. Gerechten die een beschrijvende naam hadden of waar een beschrijving onder stond, werden vaker gekozen. Ook waren proefpersonen in de veronderstelling dat deze gerechten beter zouden smaken. Dat is in lijn met eerder onderzoek waarin wetenschappers het menu van een restaurant zo aanpasten dat bepaalde gerechten voortaan uitgebreid beschreven werden. Deze gerechten werden spontaan beter verkocht: er werden er tot wel 28 procent meer besteld. Ook werden de gerechten met een beschrijving – ondanks dat het recept niet was aangepast – opeens beter gewaardeerd en bleken gasten bereid om gemiddeld twaalf procent meer geld te betalen voor deze gerechten.

Het onderzoek toont aan dat we in onze keuzes voor bepaalde gerechten – onbewust – sterk beïnvloed worden door het menu. En het is goed om ons daarvan bewust te zijn, zo vinden de onderzoekers. Met name als je gezonder wil eten en/of af wilt vallen. Bovendien is het vrij gemakkelijk dat menu waardoor we zo beïnvloed worden te omzeilen. “Vraag het gewoon aan de bediende. Vraag: ‘Wat zijn de twee of drie lichtere voorgerechten die de meeste complimenten krijgen?’ of ‘Wat is het beste gerecht op de kaart als ik een lichter diner wil?” Ook restaurants kunnen met deze studie uit de voeten. Zo zouden zij het onderzoek kunnen gebruiken om menukaarten te ontwikkelen die mensen onbewust sturen om gezondere en duurdere gerechten te kiezen.