Voelt u zich vandaag ook treurig? Verdrietig? Depressief? Dat kan kloppen. Het is vandaag Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar. Eens even kijken. Hoe zat dat ook alweer? Oh ja, dat is waar ook. Blue Monday is absolute nonsens en niet meer dan een ordinaire marketingtruc. Dus: cheer up!

Blue Monday is een fenomeen dat bestaat bij gratie van de centen. Een aantal jaren geleden verscheen een officieel persbericht waarin een reisbureau het fenomeen lanceerde. De tekst was netjes door een marketingbedrijf uitgetikt en psycholoog Cliff Arnall deelde daarin zijn grootse formule voor deprimerende dagen. Niet omdat de mensheid hem lief is, maar omdat het reisbureau in kwestie wetenschappers die creatief omspringen met variabelen en de formules waar deze deel van uitmaken, zo goed betaalt. In 2006 legt Guardian-columnist Ben Goldacre het smerige zaakje helemaal bloot: verschillende wetenschappers zouden geld aangeboden hebben gekregen als het reisbureau hun naam in het persbericht mocht gebruiken. Niet iedereen ging daarmee akkoord, maar Cliff Arnall wel.

Treurigste dag
Arnall (lees het marketingbureau?!) berekende de treurigste dag van het jaar als volgt: (W + (D – d)) x T^Q) / (M x N). De variabelen staan voor het volgende: W = weer, d = schuld, T = tijd sinds kerst, Q = tijd sinds we onze goede voornemens verbraken, M = de mate waarin we niet gemotiveerd zijn en N = het gevoel of de behoefte om aan acties deel te nemen. De overige variabelen werden niet nader gedefinieerd, wat het narekenen van de formule niet echt gemakkelijk maakte. Arnall lichtte zijn gekke formule gelukkig nog wel even toe met de veelzeggende conclusie: “Een vakantie zou iedereen opvrolijken.” Heel subtiel. De formule werd een weergaloos succes. Blue Monday wordt jaarlijks door vrijwel alle media wereldwijd overgenomen. En niemand lijkt aan de bedoelingen van Arnall te twijfelen. Logisch, want als er van u verwacht wordt droevig en depressief te zijn, dan doet u dat toch gewoon?

WIST U DAT…
…recent onderzoek suggereert dat er een verband is tussen depressiviteit en fastfood?

Fijnste dag
Blijkbaar leverde het opstellen van de treurigste dag toch iets te weinig op, want Arnall liet zich een tweede keer door de duivel verleiden. Hij berekende voor een ijsfabrikant ook nog eens de gelukkigste dag van het jaar. En die valt – u raadt het al, want in de winter verkoopt dat ijs niet – in het hartje van de zomer: zo ergens eind juni. De formule is overigens net zo zweverig als het exemplaar dat Arnall voor het reisbureau in elkaar flanste: O + (N x S) + Cpm/T + He. O staat voor buitenzijn en buitenactiviteiten, N voor natuur, S voor sociale interactie, Cpm voor de zomers uit de kindertijd en de positieve herinneringen daaraan, T voor temperatuur en He voor vakantie en de voorpret ernaartoe. In een toelichting op de formule liet Arnall weten: “Geluk wordt met verschillende dingen geassocieerd en kan door verschillende gebeurtenissen ontstaan: een zonnige dag, een herinnering aan de kindertijd of iets wat weinig moeite kost, zoals een heerlijk ijsje.” Een heerlijk ijsje, ja.. Vindt u het ook zo doorzichtig?

Vandaag moet u dus treurig zijn, opdat het marktaandeel van reisbureaus groter wordt. En in juni mag u vrolijk zijn en ijs kopen. Laten we die betutteling vandaag voor eens en altijd een halt toeroepen. De tijd waarin media en wetenschappers het gepeupel met een kluitje in het riet sturen, moet nu maar eens voorbij zijn. Vandaar dat wij u allen willen oproepen om er vandaag een feestje van te maken en het reisbureau te mijden. Maak er een vrolijke Blue Monday van!