Oude fruitvlieg is minder sexy

Wetenschappers hebben ontdekt dat oudere fruitvliegen seksueel minder aantrekkelijk zijn, omdat hun feromonen veranderen.

Feromonen zijn stofjes die organismen gebruiken om met elkaar te communiceren of elkaar aan te trekken. Met behulp van feromonen kunnen ze bijvoorbeeld iets vertellen over hun gezondheid en vruchtbaarheid.

Verandering
Uit een nieuw onderzoek onder fruitvliegen blijkt maar weer eens hoe belangrijk feromonen zijn. De onderzoekers bestudeerden de feromonen van oudere en jongere fruitvliegen. En ze ontdekten dat de stofjes naarmate de fruitvliegen ouder werden, veranderden. Grote vraag was natuurlijk welke gevolgen dat nu precies voor de fruitvlieg had.

…het mogelijk is om het immuunsysteem van een fruitvlieg met een liedje te activeren?

De wetenschappers namen de proef op de som. Ze zetten een oude en jonge vrouwelijke fruitvlieg in een afgesloten ruimte en lieten er een mannetje bij. Het mannetje voelde zich veel meer aangetrokken door het jonge vrouwtje. En ook wanneer het donker was in de ruimte (en het mannetje dus niet kon zien welk vrouwtje jong of oud was) koos hij voor het jonge vrouwtje. De onderzoekers wasten daarna de feromonen van het lichaam van de vrouwtjes. En plots verdween de enorme voorkeur van het mannetje voor het jonge vrouwtje. Blijkbaar kon hij ze nu niet meer uit elkaar houden. In een laatste experiment gebruikten de onderzoekers twee vliegen die geen feromonen produceerden en in elk opzicht hetzelfde waren. De ene vlieg kreeg ‘jonge’ feromonen op het lijf. De andere vlieg moest het met ‘oude’ feromonen doen. En wederom ging het mannetje voor de vlieg met de ‘jonge’ feromonen. Overigens gingen niet alleen de mannetjes voor jongere partners. Ook de vrouwtjes hadden een voorkeur voor jongere mannetjes.

“Dit is nieuw, omdat we nu direct bewijs hebben dat feromonen die op verschillende leeftijden geproduceerd worden de seksuele aantrekkelijkheid op verschillende manieren beïnvloeden,” concludeert onderzoeker Tsung-Han Kuo. “Dit onderzoek wijst erop dat de mechanismen die belangrijk zijn voor het verouderen ook invloed hebben op de aantrekkelijkheid,” voegt onderzoeker Scott Pletcher in een persbericht toe. De onderzoekers hopen dat verband tussen gezondheid en aantrekkelijkheid in de toekomst verder te kunnen bestuderen.

"Fruit flies drawn to sweet smell of youth" - BCM.edu
"Fruit fly turn-on: a sexy, youthful smell may make up for advancing age" - UOFMhealth.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Bbski (via Wikimedia Commons).