Oudste ‘drinkbare’ bier blijkt ondrinkbaar

Een 170 jaar oud flesje bier werd vorig jaar nog benoemd tot het oudste drinkbare biertje ooit. Maar nu blijkt het bier ondrinkbaar te zijn.

Het biertje werd vorig jaar aangetroffen in een scheepswrak in de Oostzee. Wetenschappers gingen ervan uit dat het biertje het oudste drinkbare biertje ooit zou zijn.

Gebroken
Tijdens het opduiken van enkele flesjes bier brak er eentje. Het bier dat eruit gutste bruiste nog volop. Wetenschappers hadden daardoor het idee gekregen dat het bier nog in goede staat was. Er zouden in ieder geval nog levende gistcellen inzitten die voor de bubbels zorgden.

Geen gist
Maar gisteren werd duidelijk dat dat niet het geval is. Van de zes flesjes die de onderzoekers heel boven water haalden, maakten ze er eentje open. En dat nodigde niet direct uit tot een slokje, zo blijkt. Geen enkele gistcel had de bijna 170 jaar op de zeebodem overleefd. Wel troffen de onderzoekers diverse bacteriën in het flesje aan. Deze zorgden waarschijnlijk voor de zure smaak aan het bier.

Er zijn nog vijf flesjes over. Onderzoekers zijn van plan om deze nog open te maken en te kijken of daar misschien iets drinkbaars bijzit.

Bovenstaande foto is gemaakt door Felix (cc via Flickr.com).

"" -