Oudste haar ter wereld gevonden

Wetenschappers hebben in een klomp barnsteen de oudste haar ter wereld gevonden. Het exemplaar behoorde toe aan een zoogdier en zou 100 miljoen jaar oud zijn. Opvallend genoeg is de haar niet heel anders dan de exemplaren die we tegenwoordig kennen. Alsof de evolutie op dat punt heeft stilgestaan…

“Misschien doet het haar van de zoogdier zijn werk zo goed dat het niet hoeft te evolueren,” bedenkt onderzoeker en ontdekker van de haar Romain Vullo. Net als de haren van het moderne zoogdier, heeft deze miljoenen jaren oude haar verschillende overlappende ‘schubjes’ die ervoor zorgen dat het haar tegen nattigheid beschermd wordt.

Vullo ontdekte de haar in het zuidwesten van Frankrijk en deed uitgebreid onderzoek naar de herkomst van het exemplaar. Dichtbij de haar vond hij vier tanden. Deze behoorden toe aan de arcantiodelphys marchandi: een buideldier. De kans is groot dat ook de haar ooit op het lijf van het buideldier zat.

Hoe de haar van het buideldier in het gesteente beland is, blijft gissen. Barnsteen komt tot stand wanneer het sap van naaldbomen fossiliseert. Wellicht rende het zoogdier tegen de bomen op en belandde het in het plakkerige sap van de boom. Of verloor het wat haren in de hars.

Foto: V. Girard (Senckenberg Museum) & R. Vullo (Géosciences Rennes)