Oudste menselijke voetafdruk op het Amerikaanse continent ontdekt

De voetafdruk is zo’n 15.600 jaar geleden misschien wel door een pre-Clovis-mens achtergelaten.

In de plaats Osorno in het zuiden van Chili zijn onderzoekers op een voetafdruk gestuit achtergelaten door een Homo Sapien. De voet is zo’n slordige 15.600 jaar geleden in de modder gezet. De vondst is erg bijzonder. Want niet alleen is er nog nooit eerder zo’n oude voetafdruk aangetroffen, het betekent ook dat men veel eerder dan gedacht Zuid-Amerika bewoonde.

De voet
De blote voet die de afdruk achterliet, was opvallend groot. Zo blijkt deze 23 centimeter lang te zijn geweest, vergelijkbaar met schoenmaat 43. Ook is de grote teen, evenals de andere tenen zichtbaar. “Op basis van het beschikbare bewijs, concluderen we dat een mens de afdruk heeft achtergelaten terwijl hij door modder of turf liep,” zegt onderzoeker Karen Moreno. De voetafdruk is geclassificeerd als Hominipes modernus, een afdruk die meestal wordt achtergelaten door Homo Sapiens.

Deze illustratie toont hoe de voetafdruk ongeveer 15.600 jaar geleden achtergelaten kan zijn. Afbeelding: Mauricio Alvarez A

Pre-Clovis
Grote vraag is natuurlijk wie zijn voet in de modder heeft vereeuwigd. Volgens de onderzoekers zou het best weleens het eerste bewijs kunnen zijn van de pre-Clovis-mensen in Zuid-Amerika; een groep die vóór de Cloviscultuur het continent bewoonde. De vondst suggereert dat er in het noorden van Patagonië al geruime tijd mensen woonden. De voetafdruk is namelijk ouder dan archeologisch bewijs van de mens dat eerder al in het nabijgelegen Monte Verde werd opgegraven.

De voetafdruk werd op een diepte van zo’n drie meter onder de grond aangetroffen. In dezelfde aardlaag vonden de onderzoekers ook botten van een mastodont (een uitgestorven slurfdier), plantaardig materiaal en primitieve stenen werktuigen. De bevindingen zijn terug te lezen in het vakblad Plos One.