‘Oudste moderne mens ontdekt in Israël’

Wetenschappers hebben in Israël acht menselijke tanden gevonden. De tanden blijken zo’n 400.000 jaar oud en zijn daarmee de oudste restanten die ooit van een moderne mens zijn gevonden. De vondst kan de hele theorie over het ontstaan van het mensdom op zijn kop zetten. Want nu de oudste restanten in Israël opduiken, rijst de vraag: ontstond de mens wel in Afrika?

De onderzoekers vonden de tanden in een grot. De restanten werden aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen en ondergingen onder meer een CT-scan. Uit de resultaten blijkt dat de tanden overeenkomen met die van de moderne mens.

Jacht
In de nabijheid van de grot werden eerder ook al restanten van een kampvuur, de jacht en gereedschappen gevonden. Dat versterkt de gedachte dat de tanden toebehoren aan een modern mens. Deze mensachtigen waren namelijk vindingrijk en vertoonden het gedrag van pioniers.

Afrika
De vondst heeft grote gevolgen voor de archeologie. Eerder werden de oudste restanten van mensachtigen in Afrika gevonden. Men ging er dan ook vanuit dat de moderne mens hier ooit ontstond. Dat er in Israël nog veel oudere restanten zijn, heeft mogelijk gevolgen voor die theorie.

De onderzoekers zetten hun studie nu voort en hopen nog meer te weten te komen over deze oude mensen en hun opkomst.

Bovenstaande foto is gemaakt door professor Israel Hershkowitz / Universiteit van Tel Aviv.