Wie voor een zuinige auto kiest, wordt daar nu nog voor beloond. Maar dat gaat veranderen. Vergeet het milieu: de centjes gaan voor.

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën wil dat de subsidie op nieuwe, zuinige auto’s zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Volgens hem kost de regeling de staat honderden miljoen euro’s.

Belasting
Als Weekers zijn zin krijgt – het kabinet moet zich er nog over uitspreken – gaan we vanaf 2013 weer aanschafbelasting en wegenbelasting betalen voor zuinige auto’s. Wie per se een subsidie wil ontvangen, heeft maar één keus: volledig elektrisch gaan rijden. De elektrische auto’s blijven namelijk wel onder de regeling vallen.

Meer

Wilt u zuinig rijden? Lees er hier alles over!

Omarmd
De maatregel van wegenbelastingvrij rijden werd door het vorige kabinet in het leven geroepen en door Nederlanders omarmd. Steeds meer mensen kiezen – mede vanwege de grote fiscale voordelen – voor een auto die weinig brandstof verbruikt en weinig CO2 uitstoot. Volgens de autobranche zou ongeveer één op de drie mensen nu met subsidie een auto kopen.

Als Weekers zijn zin krijgt, is het gedaan met de BPM-vrijstelling en de wegenbelastinvrije auto’s. Mogelijk wordt ook getornd aan de bijtelling van de zuinige auto’s. Wel belooft Weekers de accijns op benzine dan de komende jaren niet te verhogen. Een schrale troost voor de portemonnee en een klap in het gezicht van het milieu.