‘Ozon kan naderende aardbeving voorspellen’

Wetenschappers hebben mogelijk een manier ontdekt om aardbevingen te voorspellen. Namelijk: ozon meten.

De onderzoekers hebben ontdekt dat gesteenten die op grote diepte scheuren ervoor zorgen dat er ozon vrijkomt. De onderzoekers leefden zich uit op verschillende soorten gesteenten. Onder meer basalt en graniet. Bij het scheuren en breken van de gesteenten kwam ozon vrij. Elk gesteente bracht wel weer andere hoeveelheden ozon met zich mee.

Reactie
Hoe kan het dat er ozon vrijkomt? De onderzoekers zochten het uit. Ze ontdekten dat ozon niet zozeer uit de gesteenten kwam, maar voortkwam uit een reactie in de atmosfeer, zo meldt het blad Applied Physics Letters.

…de Japanse aardbeving tot bijna in de ruimte reikte?

Ontlading
Ozon ontstaat door elektrische ontladingen. Bijvoorbeeld tijdens onweer. Maar ook wanneer stenen onder enorme druk breken, ontstaat klaarblijkelijk ozon.

In theorie moet het mogelijk zijn om de hoveelheid ozon nabij de grond te meten en op basis daarvan vast te stellen of een aardbeving dreigt of niet. Of het in de praktijk ook zo simpel is, moet nog blijken. Als dat het geval is, kunnen gebieden waar veel aardbevingen voorkomen, worden uitgerust met meetapparatuur die de hoeveelheid ozon nauwlettend in de gaten houdt. Deze apparatuur zou ook in mijnen gebruikt kunnen worden om te voorkomen dat mijnwerkers tijdens het instorten van mijnen vast komen te zitten en mogelijk kunnen ook aardverschuivingen ermee voorspeld worden.

"Ozone Gas May Signal Coming Earthquakes" - Wired.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Natsuko Kadoyama (cc via Flickr.com).