Ozonlaag rondom Venus ontdekt

De Venus Express heeft zojuist nog een overeenkomst tussen onze planeet en Venus ontdekt: ze hebben allebei een ozonlaag.

De ozonlaag bevindt zich hoog in de atmosfeer van Venus: op een hoogte van ongeveer 100 kilometer. De hoeveelheid ozon valt in vergelijking met aarde wel mee: de concentraties ozon rondom Venus zijn vergelijkbaar met slechts één procent van de concentratie ozon rondom de aarde.

Opbreken
De ozonlaag op Venus ontstaat doordat zonlicht koolstofdioxide opbreekt. De zuurstofatomen die daarbij vrijkomen, bundelen zich in tweetallen of drietallen. En zo ontstaat O3, oftewel ozon, stellen wetenschappers in het blad Icarus.

…het weer op Venus veel spannender is dan gedacht?

Leven
De ozonlaag is heel belangrijk hier op aarde. De laag zorgt er namelijk voor dat schadelijke straling van de zon ons niet kan bereiken. Lang dachten wetenschappers dan ook dat de aanwezigheid van een ozonlaag in combinatie met de aanwezigheid van koolstofdioxide en moleculaire zuurstof konden wijzen op de aanwezigheid van leven.

Maar dit onderzoek toont aan dat dat niet genoeg is. Ook de concentratie waarin ozon voorkomt, is belangrijk. Een planeet zou zeker twintig procent van de hoeveelheid ozon rondom aarde moeten hebben, wil deze wijzen op de mogelijkheid van buitenaards leven.

"Venus has an ozone layer, too" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA.