Papier van grafeen is antibacterieel

Schoenen die nooit meer stinken, zwachtels die automatisch infecties opsporen en voedsel dat langer vers blijft: het is mogelijk! Chinese wetenschappers beweren namelijk dat papierachtig materiaal van grafeen – dunne laagjes koolstof van slechts één atoom dik – antibacteriële eigenschappen heeft.

Chinese wetenschappers maakten ‘papier’ van grafeenoxide en probeerden er bacteriën en menselijke cellen op te laten groeien. Vreemd genoeg kregen bacteriën geen grip op het papier. Menselijke cellen bleven onaangetast.

Het laagje grafeen kan gebruikt worden om bacteriën tegen te gaan, zoals in schoenen. Daarnaast kunnen voedselwaren in het papier worden verpakt om ze langer te bewaren. Ook is het mogelijk om bacteriën op te sporen in wonden, die zijn gezwachteld met dit dunne grafeenpapier. Hierdoor kunnen nare infecties voorkomen worden.

Grafeen is niet nieuw. Het werd voor het eerst gemaakt in een laboratorium in 2004. Momenteel onderzoeken wetenschappers wat de mens met grafeen kan doen. Tot nu toe is grafeen gebruikt om betere batterijen en betere transistors te maken. De antibacteriële eigenschappen van grafeen bieden weer nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.