Wanneer mensen worden gepest op hun werk, willen ze graag ergens anders werken. Toch zorgt een andere werkplek er niet voor dat de problemen ophouden. Wie in het verleden is gepest, blijft hier lang last van houden. Hier lijdt het functioneren van een werknemer onder.

Gepeste werknemers zijn vaak minder productief. Ze nemen bijvoorbeeld langere pauzes of werken minder hard. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Vakmensen in samenwerking met de Universiteit Twente.

Zeventien procent van de ondervraagde werknemers zegt momenteel gepest te worden op het werk. Als een werknemer wordt gepest, houdt dit pestgedrag gemiddeld vier jaar aan. Nog eens zeventien procent van de werknemers geeft aan in het verleden gepest te zijn.

“Bij elkaar hebben we het dan over bijna één op de drie werknemers die wel eens te maken heeft gehad met pesterijen op het werk, dat is echt veel”, vindt Jaap Jongejan van CNV Vakmensen. “Het maakt dat mensen zich ongelukkig voelen op het werk. Dat is verschrikkelijk, want je brengt er wel veel tijd door. Daarnaast kost het een bedrijf uiteindelijk ook heel veel geld.”

Confrontatie aangaan of vermijden?
Aan het onderzoek deden 971 werknemers en 238 leidinggevenden mee. Niet alleen werknemers hebben het moeilijk, ook acht procent van de leidinggevenden wordt gepest. 28 procent van de leidinggevenden is in het verleden gepest. “Wat opvalt is dat leidinggevenden anders met het pestgedrag omgaan dan werknemers”, vertelt Ellen Giebels van de Universiteit Twente. “Zo gaan leidinggevenden bijvoorbeeld eerder de confrontatie aan, terwijl werknemers zich wat meer conflictvermijdend opstellen.”

Praat erover
Het is belangrijk dat er op de werkplek wordt gepraat over pesten. “Spreek mensen aan op hun pestgedrag en bekijk met elkaar hoe je dit beter tegen kan gaan. Gelukkige werknemers zijn essentieel voor een succesvol bedrijf”, concludeert Jongejan.