Pikzwarte exoplaneet ontdekt

Onderzoekers hebben een heel bijzondere planeet ontdekt: TrES-2b weerkaatst vrijwel geen licht van zijn ster en is dus héél erg zwart.

De planeet reflecteert minder dan één procent van het licht dat de moederster uitzendt en is zwarter dan kool. “TrES-2b reflecteert nog minder licht dan zwarte acryclverf, dus het is echt een buitenaardse wereld,” stelt onderzoeker David Kipping.

…er recent heel veel exoplaneten zijn ontdekt? De Kepler-telescoop heeft er meer dan duizend opgemerkt!

Wetenschappers hebben op de planeet enkele stoffen gevonden die licht absorberen. Maar die stofjes kunnen de extreme zwartheid van de planeet niet helemaal verklaren. “Het is onduidelijk wat deze planeet zo buitengewoon donker maakt,” merkt David Spiegel op.

TrES-2b is een gasgigant en qua grootte vergelijkbaar met Jupiter. De planeet draait dicht om de ster GSC 03549-02811. Tussen de planeet en ster bevindt zich slechts vijf miljoen kilometer. Dat is niets in vergelijking met de afstand tussen de aarde en de zon die 150 miljoen kilometer bedraagt. Door de kleine afstand tussen de planeet en de ster is het erg warm op TrES-2b: zo’n 1000 graden Celsius. “Het is er zo warm dat de planeet een zwakke rode gloed uitstraalt,” vertelt Spiegel. Hij vergelijkt het met de gloed van smeulende kolen.

"Oddball exoplanet is darker than coal" - News.discovery.com
Foto bovenaan dit artikel: David A. Aguilar (Cfa).