Pil heeft invloed op vrouwengeheugen

Vrouwen die de pil slikken, herinneren zich het plot van een verhaal beter dan vrouwen die niet aan de pil zijn, zo blijkt.

Wetenschappers verzamelden 34 vrouwen die aan de pil waren en 35 vrouwen die de pil niet gebruikten. Vervolgens kregen de dames beelden te zien die een heel emotioneel verhaal vertelden. Ook werd een verhaal vertoond dat iets minder emotioneel was.

Wat weet u nog?
Na een week werd de vrouwen gevraagd wat ze zich nog van de verhalen konden herinneren. Alle vrouwen konden zich meer herinneren over het emotionele verhaal. Toch bleken er ook verschillen te zijn.

Plot
Zo konden de vrouwen die de pil slikten, zich het plot beter herinneren. De vrouwen die niet aan de pil waren, konden zich juist de details weer beter herinneren.

Volgens de onderzoekers bewijst de studie dat de pil invloed heeft op het type herinneringen dat mensen opslaan. En dat is belangrijk om te weten. Bij experimenten met het geheugen zouden de onderzoekers er rekening mee moeten houden of vrouwen aan de pil zijn of niet. Anders kunnen de resultaten van studies wel eens niet kloppen.

"Lost the plot? The contraceptive pill might help" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Hilary Thomas (cc via Flickr.com).