Planeten ontdekt die hun ster bijna kunnen aanraken

heel dichtbij

Wetenschappers hebben diverse kandidaat-planeten met uitzonderlijk korte omlooptijden ontdekt. Eén van de planeten voltooit een rondje rond de ster binnen vier uur. Daarmee staat de planeet zo dicht bij zijn ster dat hij deze bijna aan kan raken.

De planeten gaan nu nog de boeken in als kandidaat-planeten. Dat betekent dat nog bevestigd moet worden dat deze planeten echt bestaan. Maar zodra die bevestiging binnen is, gaan deze planeten de boeken in als de planeten die het dichtst bij hun ster staan.

Onderzoekers van het Carnegie Institute of Science stuitten op de planeten toen ze gegevens van planetenjager Kepler doorspitten. Ze waren bewust op zoek naar planeten die weinig tijd nodig hadden om een rondje rond hun ster te voltooien en vonden er zes. Alle zes de kandidaat-planeten doen er minder dan twaalf uur over om een rondje rond hun ster te maken.

De omstandigheden op de planeten zijn waarschijnlijk niet zo prettig. De meeste gasgiganten die in minder dan een paar dagen tijd om een ster cirkelen zijn onstabiel, doordat de ster hun baan aantast. Rots- of ijsachtige planeten kunnen doordat ze dicht bij hun ster staan zelfs letterlijk uit elkaar worden gereten.

"Found: Planets Skimming a Star’s Surface" - Carnegiescience.edu
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door ESO / L. Calcada.