Planeten zoals die van Luke Skywalker zijn niet op hun huidige stekkie ontstaan

twee

Een nieuw onderzoek geeft meer inzicht in hoe een planeet met twee sterren – zoals Luke Skywalkers thuisplaneet Tatooine – ontstaat. De studie suggereert dat deze planeten slechts zelden op hun huidige locatie tot stand zijn gekomen.

In 2011 ontdekten de onderzoekers voor het eerst een planeet met twee zonnen. De onderzoekers noemden de vondst bijzonder. Maar in de jaren daarna werden meer planeten met twee zonnen ontdekt en bleken dergelijke planeten dus veel minder uniek dan gedacht.

Extreme omstandigheden
Hoogste tijd om eens te onderzoeken hoe die planeten nu precies ontstaan, zo vonden onderzoekers van de universiteit van Bristol. Want een planeet met twee zonnen mag dan niet zo heel bijzonder zijn, het is zo op het eerste gezicht wel heel bijzonder dat een planeet in een dergelijke omgeving kan ontstaan. Een dubbelstersysteem is namelijk een heel extreme omgeving die voortdurend verstoord wordt door de zwaartekracht van de sterren. Dat betekent dat eventuele bouwblokken van planeten – puin en stof rond de sterren – heen en weer geslingerd worden, in botsing komen en verpulverd worden. Hoe kan in zo’n omgeving ooit een planeet ontstaan?

Eén planeet. Twee sterren. Dat betekent: twee zonsondergangen. Afbeelding:  NASA / JPL-Caltech / R. Hurt.
Eén planeet. Twee sterren. Dat betekent: twee zonsondergangen. Afbeelding: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt.

Reis
Computermodellen van het systeem Kepler-34 – bestaande uit een planeet en twee sterren – tonen nu aan dat dat inderdaad lastig is. Vandaar dat de onderzoekers ook stellen dat planeten in een dubbelstersysteem niet op hun huidige plek in dat systeem ontstaan zijn. Ze zijn op grote afstand van de sterren ontstaan en later naar de sterren gereisd.

De onderzoekers gaan ervan uit dat de resultaten niet alleen gelden voor Kepler-34, maar ook voor andere systemen die uit twee sterren en één planeet bestaan. Alleen planeet Kepler-47 (AB)c vormt hierop mogelijk een uitzondering: de afstand tussen de twee sterren en de planeet is zeer groot.

"One planet, two stars: new research shows how circumbinary planets form" - Bristol.ac.uk
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / T. Pyle.