Plant ontdekt die tot wel vijftig insectensoorten herbergt

peperplant

Wetenschappers hebben in Ecuador een nieuwe plantensoort ontdekt die maar liefst veertig tot vijftig verschillende insectensoorten herbergt.

De onderzoekers ontdekten de plant in de Andes, zo meldt het blad PhytoKeys. De plant heeft de naam Piper kelleyi gekregen en is verwant aan de peperplant.

Tegen kanker

Familieleden van de peperplant zijn bijzonder interessant. Ze produceren namelijk diverse chemische stofjes om zich te beschermen tegen planteneters. Een aantal van die stofjes hebben een medicinale werking. Zo worden verschillende stofjes die de nieuwe plantensoort aanmaakt momenteel verder bestudeerd omdat ze mogelijk kanker kunnen bestrijden.

Wat de ontdekking van deze nieuwe plantensoort extra bijzonder maakt, is dat de plant veertig tot vijftig verschillende soorten insecten herbergt. De meeste van deze soorten zijn bovendien nog eens volledig afhankelijk van P. kelleyi. Onduidelijk is nog of er ook gewervelde dieren zijn die afhankelijk zijn van de nieuwe plantensoort. Het zou niet zo verwonderlijk zijn: familieleden van de peperplant vormen vaak een belangrijke bron van voedsel voor bijvoorbeeld vleermuizen en vogels.

Dat één plantensoort zoveel insectensoorten kan herbergen, is bijzonder. Maar het is ook een beetje eng. Want aangezien de meeste insectensoorten volledig afhankelijk zijn van P. kelleyi zou het verdwijnen van deze plantensoort ook resulteren in het verdwijnen van deze insectensoorten.

"New plant species a microcosm of biodiversity" - Pensoft.net
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig uit PhytoKeys 34: 19–32, doi: 10.3897/phytokeys.34.6376.