Prachtig fossiel van bloem gevonden

Wetenschappers hebben in China de fossiele resten van een 124 miljoen jaar oude bloem gevonden. Het fossiel heeft wellicht een rol gespeeld in de ondergang van de dino’s.

De bloem – Leefructus – werd ontdekt in het noordoosten van China. Eerder werden hier al veel fossiele resten gevonden van gevederde dinosaurussen.

Details
Zelfs de kleinste details van de bloem zijn in het fossiel zichtbaar. Met een leeftijd van 123 of 124 miljoen jaar is de bloem ongeveer net zo oud als de eerste voorouders van de bloemen die we tegenwoordig kennen.

…fossielen onlangs bewezen dat slangen dinosaurussen aanvielen?

Bedektzadigen
Hoewel de bloem er zo heel onschuldig uitziet, heeft deze waarschijnlijk een grote rol gespeeld in het uitsterven van de dinosaurussen. In de tijd dat deze bloem bloeide, kwamen steeds meer bedektzadigen (planten met bloemen en zaden in de vruchten) op. Deze hadden evolutionair gezien een streepje voor op de planten die niet bloeiden en zichtbare zaden droegen (bijvoorbeeld coniferen).

Doodvonnis?
Zoogdieren en vogels profiteerden daarvan en gingen zich voeden met bedektzadigen. De meeste dinosaurussen bleven echter naaktzadigen eten en tekenden daarmee hun doodvonnis: met het schaarser worden van de naaktzadigen nam ook het aantal dino’s af. Tenminste: dat is de theorie. En het maakt een fossiel als dit net wat interessanter.

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Nature. Bovenstaande foto is gemaakt door Ge Sun and David Dilcher.