babypraat

Een baby van drie maanden kan nog niet praten, maar wel luisteren. En door te luisteren leert hij of zij onder meer dat objecten in categorieën thuishoren. Nieuw onderzoek wijst er nu op dat baby’s van drie of vier maanden oud dat ook kunnen leren als ze naar de kreten van primaten luisteren.

Auto’s zijn er in allerlei soorten en maten, maar al jong leren kinderen dat al die vierwielers – duur, goedkoop, klein, groot, rood of zwart – onder de noemer ‘auto’ vallen. Kinderen leren categoriseren. Een belangrijke vaardigheid, want door alles in categorieën onder te brengen, wordt de wereld overzichtelijker.

Kletsen
Het categoriseren wordt mede mogelijk gemaakt door de volwassenen in de omgeving van een baby. Hoewel de baby – van zo’n drie maanden oud – nog niet kan praten, wordt er wel volop tegen hem of haar gepraat. En de baby luistert. En gebruikt dat gepraat om te categoriseren.

WIST U DAT…

…apen en mensenkinderen op dezelfde manier gebaren?

Primaten
Onderzoekers van de Northwestern University vroegen zich af of alleen het geklets van mensen baby’s daarbij kon helpen. Ze lieten baby’s daarop kreten van primaten horen. De resultaten zijn verrassend. “We ontdekten dat de kreten van de primaten drie en vier maanden oude kinderen hielpen bij het categoriseren van objecten en daarmee hebben die kreten hetzelfde effect als de menselijke spraak,” legt onderzoeker Alissa Ferry uit. Zodra de kindjes zes maanden oud waren, hadden de kreten van primaten niet langer datzelfde effect.

Primaten
Het onderzoek suggereert dat kinderen dus kunnen leren van apen. En niet alleen omdat de kreten van de primaten akoestisch gezien zeer complex waren, zo stellen de onderzoekers. Ze lieten de kinderen bijvoorbeeld ook stukjes menselijke spraak horen die omgekeerd werden afgespeeld. En daar leerden de kinderen niet van. “Het meest verrassende aspect van deze resultaten is dat een onbekend geluid, zoals de kreet van een lemuur, hetzelfde effect heeft op kinderen van drie en vier maanden oud als menselijke spraak,” vindt onderzoeker Sandra Waxman. Het onderzoek kan ons helpen om een beter beeld te krijgen van de totstandkoming van het verband tussen taal en categoriseren, een belangrijke cognitieve vaardigheid.

De onderzoekers vragen zich verder af of er nog meer dieren zijn waar kinderen van kunnen leren. “Of blijft het beperkt tot primaten, wiens kreten perceptueel gezien sterk genoeg op die van mensen lijken om dienst te doen als een platform waarop de menselijke taal kan ontstaan?”