‘Pratende’ bacterie beïnvloedt het klimaat

Nieuw onderzoek wijst erop dat bacteriën door te communiceren een flinke invloed hebben op het klimaat.

Bacteriën in de oceanen verzamelen zich rondom dood organisch materiaal waar koolstof in zit. In een poging soortgenoten op te sporen, geven de bacteriën chemische signalen af. Wanneer die signalen worden beantwoord, reageren de bacteriën daarop door een enzym af te geven. Dit enzym zorgt ervoor dat de koolstofhoudende moleculen in het organische materiaal in beter verteerbare stukjes wordt opgebroken.

…sommige bacteriën raketbrandstof kunnen produceren?

Ondiep
Hierbij komt koolstof vrij. En dat is precies hoe de bacteriën invloed uitoefenen op het klimaat. Normaal gesproken zakt het organische materiaal naar de bodem. Maar de communicatie tussen bacteriën zorgt ervoor dat de deeltjes die kans niet krijgen. Bacteriën bevrijden de koolstof al in ondieper water. En de koolstofdioxide kan vanuit ondieper water veel gemakkelijker terugkeren in de atmosfeer, zo concluderen de onderzoekers in het blad Environmental Microbiology Reports.

Gekwebbel
Het is voor het eerst dat onderzoekers aan kunnen tonen dat de communicatie tussen bacteriën invloed heeft op de kringloop van koolstofdioxide. En ze zijn er stiekem wel een beetje van onder de indruk. “Ik denk dat het geweldig is dat er op dit moment een bijna oneindig aantal van dit soort conversaties plaatsvinden in de oceaan en dat die invloed hebben op de kringloop van koolstof,” merkt onderzoeker Benjamin Van Mooy op.

De studie bewijst maar weer eens hoe complex het klimaat is. Het wordt door ontelbare factoren – groot en extreem klein – beïnvloed.

"Bacterial Communication Could Affect Earth's Climate, Researchers Discover" - Sciencedaily.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Tracy Mincer / Woods Hole Oceanographic Institution.