Prehistorische mensen aten elkaar op

Prehistorische mensen, maar ook Neanderthalers en de Homo antecessor maakten maaltijden van elkaar. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. De wetenschappers kunnen met zekerheid stellen dat afdrukken op de botten van de oude mensen veroorzaakt zijn doordat andere mensen erop kluifden. De botten werden gevonden in Engeland en zouden zo’n 12.000 jaar oud zijn.

Volgens de wetenschappers hebben de eerste mensen Groot-Brittannië na de laatste ijstijd opnieuw gekoloniseerd. In die tijd begonnen ze elkaar op te eten. Niet omdat het lekker was, zo onderstreept onderzoeker Yolanda Fernandez-Jalvo. Het was gewoon een strategie om te overleven.

Sterven
“Wanneer een lid van jouw groep sterft, dan kun je een dag vrij nemen: je hoeft één dag niet te gaan jagen,” redeneert Fernandez-Jalvo. “En jagen was in die tijd zeer gevaarlijk. En wat te denken van het lichaam dat ook andere gevaarlijke roofdieren kan aantrekken? Die roofdieren kunnen de groep aanvallen. Dit kan wel eens een goede oplossing zijn geweest.” Fernandez-Jalvo benadrukt daarmee dat onze voorouders niet per se mensen doodden om aan vlees te komen.

Reconstructie
De onderzoekers bestudeerden de gevonden botten grondig en maakten zelfs een reconstructie. Ze verzamelden vier verschillende groepen Europeanen en lieten ze op de botten van gekookt en ongekookt vlees kauwen. Ze stellen dat mensen die andere mensen eten, een specifieke bijtafdruk achterlaten.

Ritueel
De wetenschappers kunnen dankzij hun studie ook duidelijk onderscheid maken tussen mensen die de botten afkluifden of het vlees voor rituele doeleinden gebruikten. Wanneer iemand het vlees opeet, probeert deze namelijk alles eraf te halen. Bij een ritueel gebeurt dat veel minder nauwkeurig.

Dankzij de studie van de onderzoekers kan ook worden vastgesteld welke dieren op het menu van de prehistorische mensen en hun voorgangers stonden. De onderzoekers hopen zo uiteindelijk vast te stellen wanneer mensen begonnen met het eten van vlees.