Zelfs baby’s die twee maanden te vroeg geboren worden zijn in staat om twee verschillende vormen (een cilinder en een prisma) met hun rechter- of linkerhand te herkennen. Dat blijkt uit onderzoek. Het bewijst dat zelfs premature baby’s efficiënt met de handen kunnen waarnemen.

In tegenstelling tot voldragen baby’s zijn de te vroeg geboren exemplaren niet goed in staat om hun waarnemende organen en systemen goed te gebruiken. Toch krijgt een baby in de eerste uren van zijn leven al met diverse zaken te maken: hij wordt gewassen, komt in contact met lakens en tepels, verschillende vormen en structuren. Het is bekend dat baby’s hierbij snel geneigd zijn om hun vingertjes rond bijvoorbeeld een uitgestoken vinger te slaan. En dat is geen reflex, zo blijkt nu uit onderzoek.

Eerste fase
De onderzoekers namen 24 baby’s tussen de 33 en 40 weken. De gemiddelde leeftijd waarop ze geboren werden, was 31 weken en hun gemiddelde gewicht tijdens de geboorte was 1500 gram. In de eerste fase van het onderzoek plaatste de onderzoeker een bepaalde vorm in de hand van de baby’s. De ene kreeg een prisma. De ander een cilinder. Op het moment dat de baby het voorwerp liet vallen, plaatste de onderzoeker het terug in de hand en mat hoelang de baby het nu vasthield. Naarmate de tijd vorderde, nam de tijd dat de baby het voorwerp vasthield af. Dat betekent dat hij steeds meer aan het voorwerp gewend was geraakt en het herkende. Het was al vertrouwd en had daarom zijn aandacht niet meer. Gevolg: hij laat het vallen.

Tweede fase
In de tweede fase van het onderzoek kregen de baby’s die eerst een cilinder hadden vastgehouden nu een prisma. De andere baby’s kregen hetzelfde voorwerp. Het resultaat? De baby’s met het nieuwe object hielden dit veel langer vast dan de baby’s voor wie het object bekend was. Dat bewijst dat baby’s een voorwerp niet laten vallen omdat het zwaar is of omdat de baby moe is, maar omdat zij het voorwerp al kennen.

‘Kijken’ en onthouden
Het experiment toont voor het eerst aan dat premature baby’s een object met hun handen kunnen bekijken. Bovendien onthouden ze de vorm en vergelijken deze met eventuele nieuwe vormen.

Het onderzoek moet met name mensen die veel met premature baby’s te maken hebben, helpen om de jonge kinderen nog beter te begrijpen en de stress die de baby’s ervaren te laten afnemen zodat deze zich in alle rust kunnen ontwikkelen.