lezen

De moderne ouder staat voor een lastige keuze als er voorgelezen moet worden: het traditionele prentenboek of de tablet met de hippe voorleesapp erbij pakken? Nieuw onderzoek pleit – met een kanttekening – voor de app.

Tot die conclusie komt onderzoeker Zsofia Takacs, verbonden aan de Universiteit Leiden. Ze deed literatuuronderzoek en voerde experimenten uit en ontdekte zo dat bewegende illustraties, muziek en geluidseffecten kinderen helpen om de tekst beter te begrijpen. “We ontdekten dat bewegende onderdelen de aandacht trekken naar delen van de afbeelding die belangrijk zijn om het verhaal goed te begrijpen,” vertelt Takacs. Ook helpen de geluidseffecten en bewegende afbeeldingen kinderen om meer nieuwe woorden te leren.

Het positieve effect van de voorleesapp is met name groot wanneer kinderen slecht zijn in taal. “Dankzij de multimedia-elementen kunnen deze kinderen verhalende tekst beter begrijpen. Op basis van taal alleen begrijpen zij het verhaal vaak niet, maar met alle extra non-verbale informatie slagen ze daar wel in.” Takacs illustreert dat met een voorbeeld. “Begrijpen wat ‘een gebroken hart’ is, gaat gemakkelijker als er een treurig muziekje bij klinkt.”

Hoewel het onderzoek duidelijk voor de voorleesapp pleit, benadrukt Takacs dat niet elke voorleesapp het van het traditionele prentenboek wint. Zo hebben interactieve verhalen waarbij een kind dingen moet aanraken of verschuiven om een effect op te roepen niet altijd een positieve invloed. Vaak heeft het opgeroepen effect namelijk niets of slechts zijdelings te maken met het verhaal. “Dat leidt af en zorgt ervoor dat kinderen niet geconcentreerd kunnen luisteren.” En dus zouden app-ontwikkelaars de interactieve delen in voorleesapps volgens Takacs moeten mijden. “Ze moeten er rekening mee houden dat multitasken – spelen terwijl ze naar een verhaal luisteren – voor jonge kinderen erg lastig is.”