Private Antares-raket met succes gelanceerd

antares

Gisteren heeft het bedrijf Orbital Sciences Corporation haar Antares-raket met succes weten te lanceren. Nadat de lancering in de dagen ervoor keer op keer werd afgeblazen, koos Antares gisteren zelfverzekerd het luchtruim.

De Antares-raket maakte gisteren haar allereerste vlucht. De raket bracht een massa die vergelijkbaar is met de massa van een ruimtevaartuig – een zogenoemde ‘gesimuleerde lading’ – in een baan om de aarde.

De proefvlucht van Antares is de opmaat voor meer. Het is de bedoeling dat Orbital – de geestelijk vader van Antares – later dit jaar laat zien in staat te zijn het internationale ruimtestation van voorraden te voorzien. De Antares-raket zal dan het Cygnus-ruimtevaartuig met aan boord experimenten en voorraden in de ruimte brengen.

Orbital bouwt en test de Antares-raket en het Cygnus-ruimtevaartuig in nauwe samenwerking met NASA. Lang deed NASA alles zelf, maar een nieuw – door de Amerikaanse overheid opgelegd – beleid verplicht NASA om zich meer te richten op verre ruimtereizen (bijvoorbeeld naar de maan en Mars) in plaats van ritjes naar het ISS. Dat betekent dat andere partijen bij moeten springen als het gaat om het bevoorraden en bemannen van het internationale ruimtestation. Daarom gaat NASA partnerschappen aan met private ondernemingen en helpt ze (waar nodig) bij de ontwikkeling van nieuwe ruimtevaartuigen en raketten.

"NASA Partner Orbital Sciences Test Launches Antares Rocket" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / Bill Ingalls.