Proteïne maakt krachtpatser van ontsnappende kankercel

Een kankercel die zich uit wil zaaien, moet eerst aan een tumor ontsnappen. Nu is eindelijk bekend hoe die cel dat doet.

Wetenschappers hebben een proteïne ontdekt dat de kankercel van de nodige kracht voorziet om van de tumor los te komen. Dankzij dit stofje kunnen de cellen zich op ongeveer dezelfde manier samentrekken als spieren.

Twee manieren
Een kankercel kan op twee manieren ‘ontsnappen’. Zo kan een tumor zelf gangetjes creëren waardoor de cel wegkomt of de kankercel maakt zelf de weg vrij. Nu is dus duidelijk hoe de tweede methode werkt.

…een biertje per dag de kans op kanker vergroot?

Stoppen
Overigens is uit eerdere onderzoeken al gebleken dat het stofje ook betrokken is bij de gangetjes die de tumor zelf maakt. Er wordt dan ook al gewerkt aan een medicijn dat dit stofje aanpakt. “Ons onderzoek wijst erop dat zo’n medicijn de spreiding van kanker stopt,” stelt onderzoeker Chris Marshall.

Voorkomen dat kanker zich uitzaait, is van groot belang. Kanker die eenmaal is uitgezaaid is namelijk veel moeilijker te behandelen en veel agressiever. Zo’n negentig procent van de mensen die aan kanker overlijdt, heeft te maken met uitzaaiingen.

"Cancer discovery offers hope of tackling spread of disease" - BBC.co.uk
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door MesserWoland (via Wikimedia Commons).