Mensen die met de puberende chatbot in gesprek gingen, dachten in 29 procent van de gevallen dat ze met een echt mens in gesprek waren. En daarmee is de bot bijna in staat om de Turingtest te verslaan.

De Turingtest – vernoemd naar de wereldberoemde Alan Turing – werkt heel eenvoudig. Mensen gaan chatten met anderen. Wat ze echter niet weten, is of die anderen echte mensen of robots zijn. Na het gesprek moeten ze daar een oordeel over vellen. Wanneer een robot dertig procent van de mensen weet te beduvelen en dus laat denken dat hij een mens is, heeft hij de Turingtest doorstaan.

Eugene
Tot op heden is dat nog geen enkele robot gelukt. Maar de robot Eugene Goostman kwam vorige week tijdens een Turingtest aan de universiteit van Reading wel heel dicht bij dat percentage in de buurt. 29 procent van de mensen die met Eugene spraken, dacht dat hij een echt mens was, zo meldt New Scientist.

Meer chatbots

Wilt u kennismaken met meer chattende robots? Dat kan! We hebben er hier een aantal voor u op een rij gezet!

Persoonlijkheid
Eugene Goostman heeft in het verleden ook al heel wat prijzen in de wacht gesleept. En dat is niet zo heel gek: Eugene is namelijk heel anders dan andere chatbots. Neem bijvoorbeeld zijn concurrent: Cleverbot. Deze geeft ook antwoorden op uw vragen, maar wie Cleverbot nu precies is? De bot kan iedereen zijn. Goostman is duidelijk een puber: een dertienjarige jongen uit Oekraïne. En dat is merkbaar in de antwoorden die hij geeft. Hij heeft een persoonlijkheid en zelfs een heus levensverhaal. Of dat de reden is dat hij zo menselijk overkomt? Het zal er zeker aan bijdragen.

Relevant
Het belangrijkste is echter dat Eugene in staat is om uw vragen goed te beantwoorden: hij begrijpt (in veel gevallen) wat u zegt en komt met een relevante reactie. En blijkbaar is hij op sommige momenten zo gevat dat sommige mensen echt dachten dat ze met een mens in gesprek waren. Nieuwsgierig of Eugene echt zo menselijk is? Ga hier zelf met de chatbot in gesprek!

Chatten met robots: het is niet zo’n ver-van-mijn-bedshow als het misschien lijkt: diverse grote bedrijven gebruiken op hun sites nu al robots om vragen van klanten te beantwoorden. Vaak gaat dat nu nog wat houterig, maar in de toekomst moeten robots mensen steeds beter van dienst kunnen zijn. Wellicht kunnen secretaresses straks wel door deze chattende robots vervangen worden. Maar ook in andere takken van sport, kunnen robots met een beetje feeling voor mensen aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan de zorg of het onderwijs.