Test: Wat voor elektrische rijder ben jij? [adv]

mit

Elektrische auto’s zijn hot en de keuze wordt steeds groter. Maar wat voor soort rijder ben jij? En past een elektrische auto eigenlijk wel bij jou?

Schrijf de nummers van de vragen en de letters op. Aan het eind wordt iedere letter omgezet in een andere letter, waarna je jouw score kunt lezen!

1. Je baas nodigt je uit voor een één-op-één-gesprek. Spannend! Kun je een opslag verwachten? Of heeft hij iets anders in petto? Eenmaal in het kleine kamertje komt de aap uit de mouw: je krijgt een auto van de zaak. Je baas legt de keuze voor een elektrische of benzineauto bij jou neer. Wat vind jij belangrijk in de keuze?
A. Als een echte wetenschapper pluis ik alles uit: de maximumsnelheid, de reikwijdte, het verbruik. Uiteindelijk bepalen de technische details het verschil.
B. Ik ben een gadgetfreak en houd van mooi design. De auto moet een fantastische smoel hebben en tevens beschikken over de nieuwste snufjes. Ja, ik vind het fijn als mijn auto mij waarschuwt wanneer ik met de wielen buiten de baan rijd of wanneer er iemand voor mij remt.
C. Op Scientias.nl lees ik het liefst de nieuwtjes over klimaat en duurzaamheid, dus de auto moet vooral zuinig en groen zijn. Elektrisch rijden heeft mijn voorkeur.
D. Een gratis auto? Nee, dank je, laat mij lekker lopen!

2. Het is een koude winteravond. De wind beukt tegen de zijkant van je auto. *PIEP* *PIEP* Je auto waarschuwt dat de tank bijna leeg is. Snel een tankstation opzoeken! Gelukkig zie je in de ooghoek de felle LED-verlichting van een nabij station opduiken. Je rijdt snel naar de pomp, stapt uit en draait de dop open. Hoe voel jij je?
A. Wat denk je zelf? Het is guur, koud en ik sta hier op een verlaten tankstation in the middle of nowhere. Natuurlijk zit ik nu liever warm binnen.
B. Tanken doe ik graag. Mijn auto is toch een kind voor mij en ik krijg een warm gevoel van binnen als ik mijn heilige koe voed met brandstof. En daarna nog even lekker rondstruinen in de tankshop; wie weet neem ik nog wat lekkers mee voor de rest van de rit!
C. Ach, even de benen strekken kan geen kwaad. En tanken duurt maximaal een paar minuten, dus zo erg vind ik het niet.

3. Afgelopen maand heb je waarschijnlijk verschillende ritjes afgelegd in de auto. Stel, we gaan terug naar de dag waarop je het verst reed; hoeveel kilometer asfalt heeft jouw auto toen gezien?
A. Euh, 0 kilometer! Ik rijd (bijna) nooit zelf en ga het liefst met het openbaar vervoer, de fiets of… met de benenwagen!
B. Op de recorddag was dit tussen de 0 en 50 kilometer. Ja, ik gebruik mijn auto voornamelijk als boodschappenwagentje of om naar mijn werk te rijden.
C. Het langste ritje was tussen de 50 en 150 kilometer.
D. Op die dag zag mijn auto meer dan 150 kilometer. Ik heb een auto nodig die mij ver brengt.

4. Elektrisch rijden betekent dat je afhankelijk bent van oplaadpaaltjes. Kun je jouw auto voor je huis parkeren?
A. Ja, dus een elektrisch paaltje plaatsen is geen probleem.
B. Ik heb geen eigen oprit, maar kan mijn auto wel dicht bij huis parkeren én elektrisch opladen.
C. Nee, niet vast voor huis, maar ik vind het niet erg om af en toe onderweg elektrisch op te laden.
D. Nee en ik heb niet het geduld om enkele tientallen minuten te stoppen bij een oplaadpaaltje.

5. Een elektrische auto staat er om bekend een beperkte actieradius te hebben. Daar tegenover staat de mogelijkheid om razendsnel op te trekken van 0 tot 100 kilometer. Hoe belangrijk vind jij actieradius en acceleratiesnelheid?
A. Beide zijn heel belangrijk. Ik wil een ruime actieradius én snelle acceleratietijd.
B. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar actieradius. Ik ben geen snelle Jelle, dus ik pruttel liever naar de honderd.
C. Actieradius is het probleem niet. Ik leef voor een snelle acceleratietijd.
D. Allebei onbelangrijke items, als de auto maar groen is!

1. A=M, B=K, C=P, D=X
2. A=P, B=K, C=M
3. A=X, B=K, C=P, D=M
4. A=P, B=M, C=M, D=K
5. A=M, B=K, C=P, D=X

Uitslag!
Meeste K’s? Jij bent een benzinerijder! Tanken is genieten en de geur van benzine brengt je in extase. Tegelijkertijd kan je geweten soms wat knagen, want je weet heus wel dat die voorliefde voor brandstof een tikkie slecht is voor het milieu. Maar om nu afscheid te nemen van je welriekende benzinebak.. Dat gaat je nu nog te ver. Gelukkig is er een alternatief. Het beste van twee werelden, zullen we maar zeggen: een hybride. Beetje stroom, beetje benzine. Veel groener en toch een excuus om zo af en toe aan de pomp die benzinedampen lekker op te snuiven. Neem bijvoorbeeld de plug-in hybride Mitsubishi Outlander PHEV met een fijne actieradius en jawel, speciaal voor jou: een benzinetank.

Vooral M’s? Kies voor een hybride auto! Je vreet meer kilometers dan de gemiddelde elektrische auto je geven kan, maar tegelijkertijd neem je je duurzame plicht als wereldburger zeer serieus. En dus is er eigenlijk maar één auto die echt bij je past: een hybride. Voor zover mogelijk rijd je 100 procent groen en als je weer eens zo’n dag hebt dat je alleen maar asfalt ziet, schakel je over op de verbrandingsmotor. Of je laadt tussentijds even op, want de meeste hybrides, zoals bijvoorbeeld de plug-in hybride Mitsubishi Outlander PHEV, kunnen er dankzij snelladen na een half uurtje weer helemaal tegenaan.

Voornamelijk P’s? 100% elektrisch is ‘the way to go’! Je verdrinkt in zelfmedelijden als je weer eens staat te koukleumen op een benzinestation en gluurt regelmatig jaloers naar de auto van de buren die oplaadt, terwijl de buurman bij de kachel zit. Als het om elektrisch rijden gaat, zie je alleen maar voordelen: met de actieradius van de huidige elektrische auto’s kun jij doorgaans wel uit de voeten en je draagt je steentje bij aan een groenere wereld. En heb je een net wat ruimere actieradius nodig? Dan is een hybride natuurlijk ook een prima optie. Bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV, die zelfs als je een beroep doet op de benzinemotor nog een beperkte uitstoot heeft en dus zuinig is op het milieu.

Bijna alleen X’jes? Ga autoloos door het leven! Voor jou telt maar één ding: deze wereld van de ondergang redden. En dus wil je een vervoersmiddel dat groener dan groen is. En dan kom je toch weer uit bij die oude, vertrouwde benenwagen.

Mitsubishi Outlander PHEV
De Mitsubishi Outlander PHEV is een plug-in hybride auto die je niet alleen razendsnel oplaadt, maar die ook nog eens heel zuinig is. In hybride modus verbruikt de auto slechts 5,5 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is bijzonder laag. En er is nog meer goed nieuws: de auto valt tot 31 december in het lage bijtellingstarief van zeven procent en is dus op dit moment extra aantrekkelijk voor leaserijders. Wie snel beslist en voor 31 december registreert, rijdt de Outlander PHEV de komende vijf jaar vanaf 103 euro per maand.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd