Amerikaanse wetenschappers hebben een manier gevonden om transparante ramen ondoorzichtig te maken. Wanneer het raam eenmaal ondoorzichtig is, verbruikt het venster geen stroom meer.

Er zijn momenteel al systemen om ramen te verduisteren, maar de responstijd is laag en daarnaast is er stroom nodig om het glas ondoorzichtig te houden. MIT-professor Mircea Dinca en zijn collega’s ontdekten echter nieuwe elektrochromische materialen, die gemakkelijk van kleur en transparantie veranderen.

Op dit moment hebben vliegtuigen al elektrochromische ramen, die donker worden als er helder zonlicht naar binnen schijnt. Helaas duurt het enkele minuten voordat een doorzichtig raam donker wordt. De reden dat het langer duurt is het gehele raam een negatieve lading moet krijgen om ondoorzichtig te worden. Om dit te realiseren reizen positieve ionen door het materiaal. Ionen schieten veel langzamer door materialen dan elektronen, waardoor het proces enkele minuten duurt. “Dit kan sneller”, concludeert Dinca.

Dinca en zijn collega’s gebruikten sponsachtige materialen, zogenoemde metaal-organische roosters (MOFs). Dit zijn veelzijdige materialen opgebouwd uit organische moleculen en metaalionen. De roosters hebben poriën op nanoschaal. De MOFs geleiden zowel elektronen en ionen.

Slim raam
Het nieuwe ‘slimme’ raam kan in de toekomst overal voor gebruikt worden. “Met een druk op de knop wordt het zonlicht tegengehouden”, zegt Dinca. “Sterker nog: een zijde van een gebouw kan automatisch donker worden gemaakt.” Er zijn minder airco’s nodig en dat zorgt weer voor een flinke besparing. Het is niet gek dat het onderzoek van Dinca deels wordt gefinancierd door het Masdar Instituut in de Verenigde Arabische Emiraten.

Vervolgonderzoek nodig
Het materiaal kan ook gebruikt worden voor displays die weinig stroom verbruiken, zoals de e-inkt-schermen van e-readers. Toch is het nog te voorbarig om nu al de airco in de kliko te gooien. Het materiaal is alleen getest in een laboratorium. En dan ging het enkel om een klein raampje van zes vierkante centimeter groot. Een raam op honderd meter hoogte krijgt veel meer krachten te verduren. Laten we dus eerst het vervolgonderzoek afwachten.