RatCar: rattenbrein bestuurt robot

Japanse wetenschappers hebben weer iets nieuws bedacht: een door dieren bestuurde robot. Of het zo diervriendelijk is als het op eerste gezicht lijkt, is twijfelachtig, maar het werkt! De rat hangt in de robot en de signalen in diens brein worden door de robot opgepikt. Deze maakt vervolgens de bewegingen die de rat in zijn hoofd heeft.

De wetenschappers trainden acht ratten om een autootje (met de motoren af) te trekken. Een camera legde de bewegingen van de rat vast. De data die daaruit rolden, werden in de computer gezet. Daarna hingen de onderzoekers de ratten in de robotauto, zodat de ledematen van het dier de grond amper konden raken. Ook werden er elektroden in het brein van de rat geplaatst.

Signaal
De onderzoekers zetten de motoren aan en de ratten gingen doen wat ze geleerd hadden: de auto trekken. Hun pootjes raakten de grond echter niet. De robot vertaalde de signalen van het brein en zette zichzelf op basis daarvan in beweging.

…robots ook winkelen gemakkelijker kunnen maken? Ze passen de kleding voor u waardoor u nooit meer een paskamer in hoeft!

Veelbelovend
Het experiment is veelbelovend: zes van de acht ratten pasten zich aan de robot aan. Zij waren in staat om de RatCar te besturen. Het is nog onduidelijk in hoeverre het wiebelen van de rat de auto beïnvloed heeft, maar dat moet uit nader onderzoek blijken.

Verlamming
De onderzoekers werken al jaren aan het project en hebben RatCar ontwikkeld om te achterhalen in hoeverre een klein organisme een robot in beweging kan zetten door enkel te denken. Uiteindelijk moet dat leiden tot een robot die ook door de gedachten van mensen bestuurd kan worden. Zo’n robot is een oplossing voor mensen met een verlamming of het locked-in-syndroom.

Voor een foto van de RatCar: klik hier.